verhoogde Nationale Hypotheek Garantie van 350.000 euro ook voordelig voor bestaande huizenbezitters?

Stel, je hebt een paar jaar geleden een huis gekocht voor 3 ton. Dan viel je indertijd niet binnen NHG. Hoef je dan nu minder rente te betalen? Zijn er regels voor? Neemt je hypotheekverstrekker automatisch actie of loop je geld mis als je niet reageert?

http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article2789720.ece/_Kabinet_verhoogt_NHG_tot_350_duizend_euro_.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ha, die Reneke;

De hypotheekbanken zijn in de wereld om geld aan jou te verdienen, dus reken er niet op dat zij je zullen attenderen op een manier waarop jij eventueel je rente zou kunnen laten verlagen. Bovendien zit je voor de duur van de afgesproken looptijd van je rente aan dat percentage vast. Wel een punt om bj de herziening van je rente eens op tafel te gooien. Ervan uit gaande dat de regel ook voor bestaande hypotheken gaat gelden natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Want het breekt de huizenmarkt een beetje open. Dus als jij je huis om de een of andere reden wilt of moet verkopen, dan heb je eerder kans dat dat lukt. Als je tenminste binnen de 350.000 euro grenst valt. En als je dan een nieuw huis moet kopen dan kan je van die garantie gebruik maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je zal ten eerste moeten kijken in hoeverre je boetegeld moet betalen om je hypotheek "open te breken", want waarschijnlijk zal dat je geld gaan kosten, aangezien je met de verstrekker al had afgesproken voor een bepaalde tijd de "oude" rente te betalen....Het zal in ieder geval niet zomaar even veranderd worden zodat jij goedkoper uit bent.