In eigendomsinformatie uit het kadaster staat een eigenaar die in 2009 is overleden, hoe kan dat?

Hoe kan het dat een huis eigendom is van een overleden persoon is die meer dan 10 jaar geleden overleden is? Dit haal ik uit de eigendomsgegevens gekocht bij het Kadaster. Klopt deze informatie nog wel?

4.8K

Het beste antwoord

Als iemand overleden is, krijgt het kadaster hierover automatisch informatie van de gemeente. Dat hoeft dus niet doorgegeven te worden.

Maar er verandert niets in de registratie van het kadaster totdat een notaris, namens de erfgenamen, een verklaring van erfrecht indient bij het kadaster. Dat is dus (nog) niet gebeurd. Zolang deze akte niet wordt ingediend, blijft de overleden persoon genoemd als eigenaar.
Vóór 2015 was het zo dat de verklaring soms niet ingeschreven werd omdat het kadaster hiervoor kosten in rekening bracht. Sindsdien is het gratis.
4 jaar geleden
vraagBraak1
4 jaar geleden
Duidelijk antwoord met goede bronnen, dankjewel :).

Andere antwoorden (1)

Kennelijk heeft niemand ooit doorgegeven dat die persoon overleden is. Of de overige informatie nog klopt kunnen wij hier toch ook niet zeggen? Ik denk dat je het beste contact met het kadaster op kunt nemen om e.e.a. uit te zoeken.
Zie deze link: https://www.uitvaart.nl/infotheek/huis-inboedel-auto/huis/aanpassing-gegevens-in-kadaster
Toegevoegd op 23 oktober 2019 22:57: tekst
4 jaar geleden
vraagBraak1
4 jaar geleden
Tegenwoordig krijgt het Kadaster de persoonsgegevens uit het Basisregistratie Personen, dat staat ook duidelijk aangegeven in het document dat ik gekocht heb . Ik twijfel dus ook niet aan of deze persoon overleden is. Wel vraag ik me af hoe dit kan, dat een pand geen eigendom is van iemand voor 10 jaar lang. Ik heb echter nu begrepen uit het antwoord van SimonV dat het pand wel een nieuwe eigenaar kan hebben, maar dat dit gewoon niet ingeschreven wordt in het kadaster. Grote kans doordat er vroeger kosten aan vast zaten.