mogen er in gelijkwaardige huurwoningen huurprijsverschillen zitten?

ik ben in een huurwoning gaan wonen na een renovatie met een huurprijs van ongeveer 730 euro, nu is het zo dat de buurt een leegloop heeft en dat nieuwe huurders slechts 670 aan huur betalen met een dezelfde woning, mag dat of zou het gelijk getrokken moeten worden ?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hier is dat al zo zonder renovatie. Zodra er een nieuwe huurder komt schiet de huurprijs omhoog. Ik woon hier al even en betaal dus minder als nieuwe huurders in het blok. Zodra ik zou verhuizen gaat de huur van mijn woning ook drastisch omhoog voor de nieuwe huurder.
TurfGraver
5 jaar geleden
In welke sector huur je?

Antwoorden (1)

Ja zeker.
Het huurcontract dat jij tekent geldt voor de periode voor jouw huis, meestal eerst een jaarcontract en daarna onbeperkte duur.. Dat je boven- of beneden- buren meer of minder betalen is van meerdere zaken afhankelijk.
Gelijkwaardig is beperkt. Is het dezelfde verdieping? Zelfde aantal makers? Zelfde luxueuze uitvoering keuken en/of badkamer? en ook een kleinigheid ... hoe lang woon je al in dit huis?
Allemaal zaken waar rekening mee gehouden wordt.
Simpel gezegd, hoe langer je ergens woont, hoe lager de huur ondanks jaarlijkse huurverhoging, nieuwe huurders stappen hoger in. Uit onwetendheid of uit noodzaak / huizennood.
Bovendien is de waarde van een huurwoning na renovatie natuurlijk omhoog gevlogen en geldt de oude huur niet meer. Dat is anders dan wanneer bv alleen een nieuwe keuken geplaatst wordt.

In het kort: de huurprijs wordt gevraagd door eigenaar/woningbouwvereniging/woningstichting en zij weten wat het ongeveer waard is en verhogen daarom de huur. Er is genoeg vraag en daarom teken jij niet (te duur!) dan zijn er genoeg anderen die wel bereid zijn het huurcontract te tekenen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Het is voor mij, als ik dit antwoord lees niet duidelijk of prijsverschil voor identieke woningen nu mag ongeacht wat dan ook, of dat het prijsverschil juist ergens uit moet voortkomen. En inderdaad legt de vrager nu precies uit dat de nieuwe huurders minder betalen. 1. Ja het mag als er een verschil is in huurtijd en/of verschil in kamers/luxe.
of
2. Ja het mag, ongeacht wat dan ook, het is gewoon wat er in je huurcontract staat. Een luxer in alle opzichten betere woning mag dus voor minder verhuurd worden aan nieuwe huurders.

Volgens mij is het antwoord 2. , maar is je antwoord zo dat het meer 1 lijkt te zeggen. (maar nogmaals dat is vooral onduidelijk).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
even voor de duidelijkheid; ik woon er inmiddels ongeveer 5 jaar. We praten over dezelfde eengezinswoningen, met de zelfde luxe, en ik betaal dus, meer als nieuwe huurders, het is ook geen huur voor het eerste jaar maar gewoon voor onbepaalde tijd ,exclusief de normale jaarlijkse huurverhogingen