Particuliere huurwoning wordt binnenkort verkocht, wat zijn mijn rechten?

Ik woon op dit moment in een particuliere huurwoning, nu is me door de eigenaar medegedeeld dat hij deze woning wil gaan verkopen.

Hij heeft me aangeboden dat ik nog 6 maanden mag blijven huren.

Ik woon al ruim 2 jaar in dit appartement en in het contract staat dat na 1 jaar er een opzegtermijn geldt van 1 maand.

Kan ik hier nu iets tegen doen of moet ik dit aanbod maar accepteren?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
30.3K
Ivana
6 jaar geleden
Je hebt huurbeschermingsrechten. De verhuurder wil het liever leeg opleveren/verkopen, dat levert veel meer op. Hij probeert jullie er dus zachtjes uit te duwen. Maar dat lukt hem niet als je hem wijst op je rechten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Huur je volgens de leegstandswet ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik huur niet volgens de leegstandswet. Hij heeft idd aangegeven voorkeur te geven aan het leeg verkopen van de woning.
ronron1212
6 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/hoe-moeten-huurder-en-verhuurder-de-huur-opzeggen

Antwoorden (4)

Dit hoef je niet te accepteren.
Meestal neemt de koper de huurder ook over en zal je met de nieuwe verhuurder afspraken moeten maken omtrent de nieuwe huur en voorwaarden.
Ik zou in dit geval eens contact opnemen met het juridisch loket dan wel de woonbond om uit te zoeken wat je rechten zijn.
Dit ook om te voorkomen dat je nieuwe verhuurder de huur onevenredig omhoog gooit.
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
De nieuwe koper wil een huurders vrij huis die wil er zelf wonen. Alleen investeerders doen dat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vanwaar alle minnen? Het antwoord is niet juridisch onderbouwd, maar het klopt in beginsel wel. Verhuurder mag de huurovereenkomst niet zonder meer beëindigen. Een limitatieve lijst met beëindigingsgronden is opgenomen in artikel 7:274. Het gaat om dwingend recht. Als verhuurder de overeenkomst wil beëindigen, zal dit via de rechter moeten. De rechter zal het verzoek toetsen aan artikel 274. Huurder doet er overigens goed aan om schriftelijk aan verhuurder mede te delen niet akkoord te gaan met de beëindiging van de huurovereenkomst.
mayhem
6 jaar geleden
Allen koopt hij het huis wel waar al een huurder inzit en die huurder heeft best veel rechten.
Dan zal de oude huisbaas het huis zonder huurder moeten verkopen of de nieuwe koper moeten wachten tot de huurder eruit is met kopen.
ronron1212
6 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/hoe-moeten-huurder-en-verhuurder-de-huur-opzeggen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
je hebt getekend voor een opzegtermijn van 1 maand, je krijgt 6 maand, wees blij
Je hebt huurbescherming. Dat houdt onder andere in dat de verhuurder jou niet zomaar de huur kan opzeggen. De opzegtermijn van 1 maand na afloop van het eerste jaar geldt alleen voor het geval JIJ de huur wil opzeggen. Voor de verhuurder is het veel ingewikkelder. Verkoop van de woning is geen geldige reden om de huur op te zeggen. Hij mag de woning verkopen, maar de koper koopt dan een verhuurde woning. Ook de nieuwe eigenaar mag niet zomaar jouw huur opzeggen en neemt het huurcontract over tegen dezelfde voorwaarden en dus ook tegen dezelfde huur.

Eén van de mogelijk geldige redenen voor een verhuurder om de huur op te zeggen is 'dringend eigen gebruik', wat inhoudt dat de verhuurder de woning dringend zelf nodig heeft om zelf in te gaan wonen. Een nieuwe eigenaar kan echter pas na 3 jaar van deze reden gebruik maken en zijn 'dringend gebruik' moet zwaarder wegen dan jouw gebruik van de woning.

De verhuurder kan jou een aanbod doen met een mooie verhuispremie. Het is jouw vrije keus om daar wel of niet mee akkoord te gaan. Als je dat doet, zorg dan dat de verhuispremie al jouw verhuiskosten en extra kosten voor inrichting van je nieuwe woning dekt.

Wil de nieuwe eigenaar de woning gaan renoveren? Dan kan dat ook reden zijn om de huur op te zeggen. Dat moet dan de nieuwe eigenaar doen, niet de huidige verhuurder. Bij gedwongen verhuizing door renovatie heeft u recht op een verhuiskostenvergoeding van bijna € 6000,00.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-verhuiskostenvergoeding

Vind je zelf een leuke andere woning en ben je bereid te verhuizen, dan kun je natuurlijk altijd met de verhuurder onderhandelen. Hij blij als hij zijn huis zonder huurder kan verkopen (dan is de woning veel meer waard!) en jij kunt een mooie som geld krijgen om je nieuwe woning in te richten.

Enige uitzondering op bovenstaande is als je een huis huurt volgens de leegstandswet. Dat zou dan duidelijk uit je huurcontract moeten blijken en dat leid ik niet af uit je vraag.

Laat je hoe dan ook niet zomaar met lege handen uit de woning zetten!
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goed onderbouwd antwoord. Ik heb wel eens een cliënt bijgestaan, waarvan de verhuurder de overeenkomst wilde beëindigen, aanvankelijk met als reden een persoonlijk conflict tussen hem en mijn cliënt. Later, toen de verhuurder erachter kwam dat dat geen toegestane beëindigingsgrond was, claimde hij opeens dat hij het gehuurde wilde renoveren en voerde hij dat aan als grond voor beëindiging. Gelukkig zat er een wijze rechter die het met mij eens was dat er helemaal geen dringende noodzaak tot renovatie bestond. Zulke trucjes komen vaker voor. Dus aan de vraagsteller de tip om daar rekening mee te houden :-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, hier kan ik wat mee. Ben nu me aan het afvragen wat wijsheid is. Aangeven dat ik blijf zitten of zeggen dat ik bereid ben om mee te werken aan een vertrek indien daar een compensatie tegenover staat. En zo ja wat is een redelijk bedrag? Ik betaal 550,- hier incl gas, water, licht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In principe zit ik goed in deze woning, de planning was hier nog 1 of 2 jaar te blijven wonen zodat ik kan sparen voor een koopwoning. Als ik nu tussentijds ga verhuizen schopt dit mijn plannen flink in de war (denk aan extra verhuiskosten/borg/inrichten/nieuw contract met opzegtermijn etc).
Jij hebt een contract met de huidige eigenaar. De nieuwe eigenaar 'koopt' dit contract over bij de koop van de woning. Voor jou verandert er dus niets. Hooguit het rekeningnummer waarnaar je de huur moet overmaken. Ook de termijn van 1 jaar waarna er opgezegd kan worden, verandert ook niet. Alle rechten en plichten gaan dus over naar de nieuwe eigenaar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Dit gaat alleen op als de verkoper huuroverdracht erbij laat niet als hij een legen woning wil verkopen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De verhuurder wil idd een lege woning verkopen, de vraag is dus of hij dit zomaar kan als ik dit niet wil. In principe zit ik goed in deze woning, de planning was hier nog 1 of 2 jaar te blijven wonen zodat ik kan sparen voor een koopwoning. Als ik nu tussentijds ga verhuizen schopt dit mijn plannen flink in de war (denk aan extra verhuiskosten/borg/inrichten/nieuw contract met opzegtermijn etc).
Je woont nu al twee jaar in dit pand, dat betekent dat je onder het oudere huurregiem valt.

Binnen dit huurregiem is geen opzegging mogelijk door de verhuurder zonder dringende reden. In dit geval blijft "KOOP breekt geen HUUR".

De verhuurder kan een hoog spel gaan spelen, want hij is gebaat bij een lege woning ivm hogere opbrengst en snellere verkooptijd.

Jouw huurcontract blijft geldig, ook als hij het opzegt. De wet regelt namelijk dat jouw huurbescherming een zgn dwingend recht is, waarvan je in contracten niet mag afwijken, doe je dat wel, dan geldt toch het dwingend recht.

in goed overleg is er van alles mogelijk, maar daar ben je zelf bij.

Indien hulp nodig laat het maar weten via pb. Ik help je graag verder.