Kan ik zomaar een tweede huis kopen zonder dat mijn huidige hypotheekverstrekker hiervan weet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je kunt kopen wat je wilt als je geld genoeg hebt. Maar als je denkt makkelijk een tweede hypotheek te krijgen, terwijl je nog volop aan de eerste hypotheek betaalt, dan heb je het mis. Een tweede hypotheek is mogelijk als je over een eigen woning beschikt die meer waard is dan de hoogte van je hypotheek Of als iemand, met voldoende inkomen, garant staat voor jouw lening. Het krijgen van een eerste hypotheek is al stukken moeilijker geworden de laatste tijd. Loop maar eens binnen bij een hypotheekverstrekker.

Als je er geen lening voor hoeft op te nemen is dat geen probleem, heb ik ook.

Ja hoor geen probleem. Als je voldoende eigen geld hebt om een tweede huis te kopen vindt de huidige hypotheekverstrekker dat prima. Heb je niet genoeg eigen geld, dan begint hooguit hypotheekverstrekker 2 te piepen dat je het tweede huis niet kunt betalen.

Nee, je zult dit moeten opgeven. Een hypotheek vertrekker moet immers weten of jij die kosten kint opbrengen. Die gegevens zijn ook vastgelegd bij de notaris dus er over liegen heeft geen enkele zin.

Dat is in theorie altijd mogelijk. Vooral als je het zelf kunt bekostigen. In vrijwel alle hypotheekaktes staat dat je verplicht bent om aan je hypotheekverstrekker te vermelden als je een nieuwe lening afsluit. Ik vraag me wel af waarom je deze vraag stelt? Als je het gevoel hebt dat je het beter niet kunt doen omdat de bankt dat niet goed zou vinden, zou ik het sowieso niet doen...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100