Mag de verhuurder gwl doorberekenen obv oppervlakte?

Sinds kort huur ik een appartement. Hierin is wel een water- en een gasmeter aanwezig, maar geen elektriciteitsmeter.

Het appartement onder mij heeft deze elektriciteitsmeter wel. Deze meet blijkbaar voor mijn appartement en dat van de onderburen. De verhuurder stelde voor aan het einde van het jaar op basis van het oppervlak van het appartement vast te stellen wat de kosten voor gwl zijn.

Nu ben ik redelijk zuinig ingesteld en iets zegt mij dat dit niet helemaal lekker zit. Ik kan nu zuinig doen, maar als de onderburen dat nu niet zijn, betaal ik daar gewoon meer voor.

Mijn vraag is, kan dit op deze manier zomaar berekend worden? Of kan ik 'verwachten' dat er een elektriciteitsmeter geplaatst wordt in mijn appartement?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zou er nooit mee akkoord gaan
Gewoon als voorbeeld om gas te besparen zouden je onderburen alles kunnen warm stoken met elektrische verwarming en daar betalen jullie dan 2/3de van
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als daar niets over in je huurcontract staat, dan hoef je er niet mee akkoord te gaan, dan moeten jullie samen een oplossing zoeken. Er bestaan meters die het verbruik splitsen, zodat jullie beide jullie eigen verbruik kunnen betalen.

Antwoorden (1)

Als het geen "onderhuur" is [ dus een eigen appartement met voordeur/slot, keukentje, douche/badkamer en minstens één kamer -zogenaamde "studio" ], dan zou het niet meer dan normaal zijn om een eigen meterkast te hebben.

In onderstaande link [ overzicht kosten huurder en verhuurder ] staat:

Elektriciteit: Onderhoud en reparatie elektrische installatie, met groepenkast, bedrading, aarding. >>> V >>>V<<< staat voor verhuurder.

Als de verhuurder de plicht heeft om het onderhoud en de reparatie van de groepenkast op zich te nemen, is het voor de hand liggend dat dezelfde verhuurder de plicht heeft om te zorgen voor de aanwezigheid van een meterkast, ergo jouw vraag:
"Mag de verhuurder gwl doorberekenen obv oppervlakte?" doet niet ter zake. Hij hoort ervoor te zorgen dat deze vraag overbodig is... De verhuurder moet zorgen voor een meterkast!

Nog een punt : op basis van oppervlakte is niet eerlijk, daarom is de watermeter er ook gekomen. Gezinnen met 4, 6 of meer personen betaalden maandelijks evenveel water als mensen die alleen woonden. Dat is alleen al op basis van douchen/ wc doorspoelen totaal onredelijk.

Met electriciteits verbruik is het vergelijkbaar. Een persoon zal gemiddeld veel minder gebruik maken van licht, apparaten etc. dan meerdere personen.
Ook nog afgezien van aanwezigheid in huis [werken] of hele dagen thuis zijn, het is niet redelijk, niet wenselijk en voor zover ik weet niet wettelijk dat er geen afleesbare meters zijn per verhuurbare woning.

Informeer nog eens zelf bij het Juridisch Loket [ik heb gezocht en niet gevonden, helaas] om de verhuurder nu - achteraf - [ je woont er al! ] hierop aan te spreken .