Mag de woningcorporatie de huur zo veel verhogen dat we boven de huurtoeslag grens komen?

Onze woning was toen we er kwamen wonen een sociale huurwoning. Omdat wij beiden een inkomen hebben (en inmiddels mijn zoon ook) krijgen wij geen huurtoeslag: terecht. Maar mijn zoon gaat binnenkort samenwonen met zijn vriendin en het huis uit, ik heb van mijn baan nog maar 12 uur per week over, en mijn man verdient minimumloon. Als hij zijn baan verliest, zouden we wel recht hebben op huurtoeslag. Maar nu de huur per 1 jan 2014 verhoogt wordt, komen we op 703 euro, en de grens is voor dit jaar vastgesteld op 699,48. Nu is het dus ineens geen sociale huurwoning meer. Mag de woningcorporatie zomaar woningen in het dure segment plaatsen?

Toegevoegd na 45 seconden:
per 1 juli 2014, geen januari natuurlijk

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K
tham
9 jaar geleden
Ook zou je verschuiving van peiljaar kunnen aanvragen als je gezamenlijke inkomen behoorlijk verlaagd is. Gaat je gezamenlijke inkomen pas dit jaar omlaag dan kun je dat volgend jaar aanvragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die brief is de deur uit. De belastingdienst zegt dat dat heel gebruikelijk is, maar ze doen het pas als de woningbouw het vraagt.

Antwoorden (2)

Ja, dat mag.Helaas is dat het gevolg van de huurplannen van minister Blok. Indien je zoals dat nu heet scheefwoont, dus meer inkomen hebt dan pakweg 34.000- bruto ( samen), dan speelt deze problematiek. Zou je onder dat bedrag blijven verdienen, dan kan de huurgrens gewoon jaarlijks hoger met huursubsidie. Maar voor de scheefwoners telt opeens de huurgrens niet meer; ze willen dat je ophoepelt, om
het maar grof te zeggen; om dat een duwtje te geven kom je in de vrije sector terecht en mis je de huursubsidie etc. Met de extra huurverhogingen belanden de huurders met een inkomen boven de 43.000 ( ongeveer) versneld in de vrije sector.
Het grote risico is inderdaad inkomenverlies, want zit je in de vrije sector, dan kan je niet meer terug naar de sociale huren. Dat is heel problematisch. Ik zit in een vergelijkbare situatie: als een van ons overlijdt( we zijn grijsaards) dan blijft de ander over met de helft van de gezamenlijke pensioenen en dan is het onmogelijk om hier te blijven wonen met de torenhoge huren die er aan komen. Juist de zogenaamde scheefwoners zitten met dit grote risico en daar heeft de overheid nog geen oplossing voor bedacht, denkelijk omdat ze het probleem niet hebben onderkend. De gedacht is simpel: verdien je teveel, dan koop je een huis of huurt er een in de duurdere sector. Ongeacht of die huizen wel bestaan en ongeacht of de banken hypotheek willen verlenen. Aan zzp-ers en pensionado's wordt ongeveer geen hypotheek verstrekt. Klaar ben je.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verhogen mag wel,maar je kunt als het inkomen minder wordt wel een verzoek indienen voor verlaging.

Wie het (huishoud)inkomen ziet teruglopen tot minder dan de grenzen voor middeninkomens (€ 43.602) of bescheiden middeninkomens (€ 34.085) kan verzoeken om huurverlaging. De inkomensafhankelijke huurverhoging wordt dan ongedaan gemaakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier ga ik nog achteraan. Mijn zoon verdient als 21-jarige zeker niet meer dan minimumloon voor een 23-jarige. En een hele geruststelling als de huur lager zou kunnen worden als het inkomen daalt. Maar ik geloof daar niet zo in. Zal wel een clausule zijn dat dat nét niet geldt in de meeste situaties.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de verhuurder er niet aan mee werkt dan zou ik contact opnemen met huuralarm.nl,misschien kunnen zij iets voor je betekenen.