kan een persoon die inwonend is bij een hoofdhuurder de gemeentelijke belastingen op zijn/haar naam zetten?

Toegevoegd na 29 minuten:
dus een persoon die niet medehuurder en zonder geregistreerd partnerschap is!

Toegevoegd na 29 minuten:
alleen inwonend

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Dat kan niet echt. De gemeente kan alleen uitgaan van de GBA.
Maar een ander persoon kan wel (van zijn eigen rekening) de belasting betalen.
Dat geldt voor alle belastingen, en zelfs voor het CJIB.
Als je geld overmaakt met het juiste betalingskenmerk is alles ok.
10 jaar geleden
Je kunt het verzoek versturen naar de belastingambtenaar, maar dan zal er wel een aantal vragen komen.

Vooral de inwonende persoon zal ingeschreven dient te zijn op dat adres bij de gemeente.

Zolang de belasting betaald wordt, dan maakt de gemeente niet veel uit wie het betaald.
Het is aan de gebruikers om de lasten te verdelen over de gebruikers van het object.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als bron heb ik een willekeurige gemeente gekozen, maar de regels op dit gebied zijn gelijk voor alle gemeentes.

Toegevoegd na 8 uur:
Het gemakkelijkste is als iemand wil betalen, het lastige is als niemand wil betalen, dan gaan de strenge en lastige regels gelden.
Omdat er altijd iemand moet betalen zijn er regels op gesteld. En die regels zijn tot aan de rechter aan toe getoetst.
Zie de bron van Cocensus.
Voor de vraagsteller is van belang dat de gemeentelijke belasting dienst uit gaat van de persoon die bekend staat bij de belastingdienst en waar ze een band mee hebben. Deze is voor hun de meest betrouwbare relatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het kan eig. vrij simpel want toen ik met mijn vriendin samen ging wonen was zij de hoofdhuurder en ik inwonende dus geen onderhuurder ofzo en ook geen geregistreerd partnerschap maar toch ging t zo gemakkelijk om waterschapsheffingen +gemeentelijke lasten op mijn naam via acceptgiro via mijn rekeningnummer te laten verlopen terwijl ik geen huurder was van hun maar alleen stond ingeschreven op dat adres in het bevolkingsregister!! Nu hoopte ik dat dat eig. nie mag volgens de wet want we zijn uit elkaar gegaan en ik moet nog steeds 2012 en 2013 betalen terwijl zij allang weg is van dit adres dus....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je niet meer woont op het adres, dan hoef je geen belasting meer te betalen.
Wel maak je veel kans dat je ex vriendin de rekening dient betalen, want zij is de hoofdhuurder.
Wel dien je aanmerkelijk te maken, dat zij meeste gebruik maakte van de woning. De inschrijving in de GBA van de gemeente is het bewijs welke het meest wordt vertrouwd door de gemeentelijke belastingdienst. Ik hoop ook voor je dat vriendin ouder is dan jou, want dan is zij bij evenveel gebruik de belastingplichtige. Maar dit is een andere vraag. Zie bron van cocensus en dan paragraaf 2.1