hoe moet een inkomstenbelasting invullen voor een (tweede) huis dat ik geerfd heb en ik deels verhuurd heb maar niet voor marktprijs, zonder contract?

Wij hebben in 2012 een huis geerfd, terwijl wij al zelf een koophuis hadden
een deel van het jaar hebben wij er zelf gebruik van gemaakt (opruimen van spullen, het weekend spenderen) later dit jaar hebben wij het verhuurd aan een kennis. Dit was een wederzijdse deal, wij vonden het fijn dat het bewoond was en dat vaste lasten gedekt waren en hij had een tijdelijk verblijfplek. dit is verder niet op papier gezet en was ook geen marktconforme huur.
bij het invullen van de aangifte kom ik voor de keuze te staan of ik het pand moet opgeven als tweede woning of als onroerend goed. het lijkt mij bij overige onroerende zaken. daar staat valt volgens de uitleg immers woningen die je verhuurt onder, als ik dan verder ga, staat een vraag, valt de huurder onder huurbescherming, als je daar ja op antwoord en ik vul mijn huur in (die vrij laag was) dan halveert mijn waarde onroerende zaak bijna en betaald ik zo'n 1500 minder belasting. mooi natuurlijk, maar ik vertrouw het niet helemaal. klopt dit en in hoeverre gaat de belastingdinest dit controleren? ik heb niets op papier staat, de kennis zelf en de buren weten er allemaal van, dus die zouden kunnen getuigen.
volgens de belastingtelefoon kon ik het zo opgeven, maar het leek mij te makkelijk, dan had ik bovenstaande verhaal ook kunnen verzinnen voor een vakantiewoning.
Verder vroeg ik me af of de belastingdienst deze informatie ook kan doorgeven aan andere overheden zoals de gemeente die niet van de verhuur weet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

De waarde van het huis is vermogen en valt dus onder box 3, overige onroerende zaken. Als huurder huurbescherming geniet en/of als weinig huur wordt ontvangen, wordt de WOZ waarde aangepast volgens een bepaalde formule (Zie tabel in helpfunktie aangifteprogramma) en betaald u inderdaad minder belasting (lees: vermogensheffing). De belastingdienst kent uiteraard de WOZ-waarde (die door Gemeente word bepaald) , maar niet de huur. Maar men kan uiteraard nadere gegevens vragen. Vraag is ook of huurder ingeschreven staat bij gemeente op dat adres.

Het is overigens niet verstandig dat er geen huurcontract is opgemaakt. U kunt bovendien bij een huurder die huurbescherming geniet de huur niet beeindigen, (alleen middels rechter, en alleen door beperkte redenen).

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik lees dat het huis gedeeltelijk is verhuurd. In dat geval is het van belang of het verhuurde deel een zelfstandig of niet-zelfstandig deel (bijv. een kamer) is. Zonodig zal waarde moeten worden gesplitst. (Zie voor meer info de hulp in aangifte-programma).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor dit mooie antwoord, en op het eerste gezicht dacht ik dat het erg verschillend was met België, maar dat is het uiteindelijk niet bij traag en grondig doorlezen van het antwoord (samen met het fantastische boek ZZP van Thijs van den Boomen die me vroeg een Belgische versie ervan te schrijven, maar wat nog moeilijker lijkt dan de Nederlandse versie, vooral omdat die zo ruim en briljant is en zovele topics meer dekt dan het fiscale luik). Toch hier misschien eens meegeven hoe het in België redelijk gelijklopend gaat:
1. Voor huur is inderdaad van belang of het beroepsmatig is of niet. Is het beroepsmatig, dan is het belastbaar als beroepsinkomen, en vertrekt men van de WERKELIJKE huur (verplicht huurcontract, eventueel met opsplitsing erin van beroepsmatig dan wel privaat) X 60% (men veronderstelt dat 40% naar eigenaarskosten gaat voor dat onroerend goed), en dan nog met een extra beperking op het KI om fictieve huren te vermijden door die 40% korting (te complex om hier mee te geven).
2. Echt interessant is dus verhuren privaat, want dan word je belast op het KI (Kadastraal inkomen) + 40% (als het 2de, 3de... woning is) en dat is héél wat lager dus super interessant. Qua huurbescherming is het inderdaad zo dat je zonder huurcontract, ook privaat, serieus miserie krijgt om nog rechten te hebben als verhuurder, want geen contract (geregistreerd, wil zeggen: stempeltje erop van fiscus zodat je niet meer met datum kunt frauderen, inhoud van dat document is echter niet openbaar, dat is verschil met authentieke akte bij notaris dan is zowel datum als inhoud tegenstelbaar aan derden en openbaar) is inderdaad moeilijk huurder buiten zetten en allerhande problemen extra. Addendum: voor 'koten' (studentenverhuring) moet je opletten: zodra je officieel een poetsvrouw daarvoor gebruikt, val je plots buiten dit erg goedkope systeem van belastingen op kadastraal inkomen en ga je naar een beroepshuur over. Uitleg algemeen in fiscale aangiften België, er zijn vier soorten inkomsten (maar veel meer vakken):
1. Onroerende inkomsten (nihil voor huurders)
2. Roerende inkomsten (let op: ook deel verhuur van gemeubileerde kamers deels, hier zit één stukje fiscale spitstechnologie voor België)
3. Bedrijfsinkomsten (meeste, belast aan progressief tarief tot 50% + aanvullen gemeentebelastingen)
4. Diverse inkomsten (soms belast aan 33%)