Hoe stel ik een huurovereenkomst op?

Voor de aanvraag van een bedrijfsvoorraad via het RDW, moet ik een aantoonbare plek laten zien aan de controleur voor de opslag van mijn auto's. Deze plek heb ik ook, echter is het van een kennis van ons. Er is afgesproken om het voor 6 maanden te verhuren voor een bedrag van €50. Een vriendenprijs dus.
Moet mijn kennis deze huurovereenkomst zelf opstellen of is een mondelinge afspraak voldoende?

Ik heb zelf even gekeken op het internet en kwam deze website tegen;
http://www.huurcontractvoorbeeld.com/kantoorruimte-huurcontract

Kan iemand mij vertellen of dit een goed format is? En of dit noodzakelijk is

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Lastige. Het hangt IMHO vooral af van of de bedrijfslocatie zelf goed geregeld is.

In de voorwaarden erkenning bedrijfsvoorraad is sprake van 2 adressen : een bedrijfslocatie (waar jouw bedrijf feitelijk gevestigd is en de administratie wordt gevoerd en - belangrijk - de plek van de kluis voor sleutels en kentekenbewijzen)
en een opslaglocatie waar de voertuigen gestald kunnen worden. Uiteraard mag dit ook 1 gezamenlijk adres zijn

Voor beide locaties is vereist dat je kunt aantonen dat je de beschikking hebt over de locatie. Voor de bedrijfslocatie betekent dat dat je daar ook bij de KvK op staat ingeschreven. Daarvoor is bij de KvK het overleggen van een koop of huurovereenkomst vereist.

Voor de opslaglocatie geldt die KvK-vereiste niet. Als je daar een basis huurovereenkomst voor opstelt is dat genoeg. Het door jou genoemde model voldoet daar niet voor: een locatie terrein, is geen bedrijfsruimte.
Ook is de gestelde aflopende termijn van 6 maanden zonder stilzwijgende verlenging mogelijk strijdig met wettelijke bepalingen omtrent huurbescherming van bedrijfsruimtes. Ik zou daarom aanraden om het contract toch door een jurist te laten opstellen of op z'n minst door een jurist te laten toetsen.

Quote van de RDW site:

Voorwaarden erkenning Bedrijfsvoorraad
Om in aanmerking te komen voor de erkenning Bedrijfsvoorraad, moet u beschikken over:
 een bedrijfsadres: op deze locatie zal de bedrijvencontroleur zijn periodieke controle
uitvoeren en bewaart u uw administratie die betrekking heeft op de erkenning
Bedrijfsvoorraad of handelaarskentekenregeling.
 een afsluitbare voorziening op het bedrijfsadres.
 een bedrijfslocatie: dit is een terrein of locatie waar u voertuigen kunt stallen, niet zijnde
de openbare weg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een huurovereenkomst opstellen is niet zo moeilijk. Het is eigenlijk gewoon een invuloefening. dat zou je prima zelf kunnen doen. Waar je wel heel goed op moet letten is welke huurovereenkomst je kiest. Er zit verschil in, en dat heeft te maken met art 7:290 panden. Jouw showroom op je bedrijfslocatie is zeker art 7:290 maar je opslag voor auto's op die andere locatie niet perse (tenzij je dit inricht als showroom).

Of het slim is? Ja, altijd doen. In de huurovereenkomst staan namelijk over en weer de afspraken en verplichtingen. Wie is verantwoordelijk voor wat, afspraken over de hoogte van de huur, de omvang van het gehuurde etc. Je hebt tov je bedrijf ook een verplichting en dat is instandhouding.

Een wijs man zei ooit:"een goed contract is een zachte scheiding" (NvV). Hoewel er sprake is van vriendschap/kennis, zou ik toch gewoon een contractje maken. Juist om die goede band te beschermen en er achteraf nooit onvrede kan ontstaan over een al of niet gemaakte afspraak of de juistheid van een veronderstelling.

Goede modellen vind je niet op die website die je noemt. Ik vind ze wat achterhaald en incompleet. Ik zou je willen aanraden een contract te gebruiken van de ROZ (Raad Onroerende Zaken) en deze naar wens wat aan te passen.

Mocht je dit liever laten doen door een deskundige neem dan contact op met een makelaar.

Mocht je meer info willen dan kan ik je wellicht op weg helpen. PB me maar als je wat gerichter advies wilt.