huis verkopen of verhuren?

Ik bezit een zn starterswoning. Deze heb ik al jaren verhuurd. De huurders gaan er nu uit. Zal ik verder verhuren of de woning voor een leuke prijs in de markt zetten en verkopen?
Het geld heb ik niet direct nodig.
De vraag is dus meer wat doen de huizenprijzen op termijn en wat doen de huren?

Zouden jullie rekening houden met een mogelijk hoge inflatie? Een huis is dan waarde vaster dan geld op termijn denk ik...?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Gezien de aanvullend informatie van de vraagsteller, zou ik het huis niet verkopen maar aanhouden.
Motiveringen:
- Huisverkopen is lastig al hoewel een starterswoning iets gemakkelijk is omdat er door de koper niet eerst een huis verkocht moet worden.
Daarentegen kan het lastig zijn, ook voor een starter, om aan een passende financiering te komen.
- de onzekerheid over de waarde(ontwikkeling) van het geld pleiten voor niet verkopen.
- huizen kunnen ook dalen in waarde maar vormen toch een zekerder vorm van vermogen dan geld op de bank of in effecten, want dat vereist ook beheer en keuzes maken.
- in ontvolkende regio's kunnen huizen extra moeilijk te verkopen zijn.
- huurders die aanspraak kunnen maken op huurbescherming maken dat het huis moeilijk leegkomt en een verhuurd huis brengt weinig op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou het in de huidige markt niet verkopen, over een jaar 5-10 kun je er waarschijnlijk meer voor krijgen. Maar dat hangt er natuurlijk ook vanaf of je nog hypotheek betaald voor dat huis en hoeveel dat scheelt met de huurinkomsten. Je moet dan natuurlijk og wel t onderhoud betalen.
Je zou ook beide kunnen doen. Dat maak je een huurcontract voor net iets minder dan een jaar en zet je het te koop. Verkoop je m niet dan huur je verder (en krijgen de huurder huurbescherming) verkoop je m wel tegen een mooie prijs moeten de huurders er uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het 'tijdelijk' verhuren is een slecht advies! Een huurder heeft automatisch huurbescherming. Er is niet zoiets als een tijdelijk contract. Je hebt wel contracten met bepaalde tijd, maar deze eindigen niet automatisch aan het einde van de looptijd. Je moet dus nog steeds rekening houden met de wettelijke opzeggronden. Vaak is dit dringend eigen gebruik (dus tijdelijk verhuur omdat je een jaar op reis gaat en daarna weer in je huis wil wonen). Het willen verkopen als je er zelf niet woont is geen dringend eigen gebruik, en dus moet je het huis dan met de huurders verkopen. Een huurcontract loopt nooit vanzelf af. De verhuurder moet dus ook bij een tijdelijk contract de huur schriftelijk opzeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja je hebt gelijk, sorry, ik meende dat de huurbescherming pas na een proeftijd van een jaar inging, maar dat kan ik mnergens meer terugvinden
Zowiezo blijven verhuren. Ik ben zelf ook huisbaas en de raad die ik onlangs kreeg van de bank was Niet verkopen.

Toegevoegd na 29 minuten:
Ik wou verkopen omdat ik de verantwoordelijkheid niet meer wou. Mijn contactpersoon van de bank raadde mij dat af omdat vastgoed de beste investering is die je kan hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
was er ook een motivatie bij dit advies?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk is de motivering dat de bank het op prijs stelt als de bij haar afgesloten lening niet wordt afgelost, dus het huis niet wordt verkocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@hajete: nee, het huis dat ik verhuur is vrij en onbelast.