Is het verstandig (of zelfs toegestaan) om je huis te koop aan te bieden via de makelaar via wie je een huis wilt kopen ?

Het liefst werken wij zonder makelaars, en tot op heden is dat ook altijd gelukt, maar met de huidige omstandigheden op de huizenmarkt, lijkt het ons toch verstandig om het eens te overwegen.
En omdat we een huis in Duitsland gaan kopen, doen we de aankoop sowieso via een (gespecialiseerde) Nederlandse makelaar.
Nu vraag ik me af of je met diezelfde makelaar ook in zee kan / mag om je eigen huis te koop aan te bieden, of dat je daar beslist een andere makelaar voor moet uitzoeken. Mijn persoonlijke ervaring met / kennis van makelaars zegt me dat het lood om oud ijzer is, makelaars hebben sowieso de zelfde belangen, en liefst zou ik alles onder één dak houden.....maar mag dat ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je je huis wilt verkopen nu dan moet je zorgen dat de vraagprijs de marktwaarde heeft. Doe je dat niet en wil je teveel dan wens ik je veel succes.
De markt is zo dat huizen nu al tot 20% minder opbrengen. Gewoon omdat men voorheen teveel wilde betalen en natuurlijk dus ook teveel vroeg. Teveel dus en ver boven de werkelijke waarde.

Als je een goede makelaar hebt dan zou ik het bij 1 makelaar houden en zeker niet bij twee.

De vraag die hij zal stellen is of je er snel vanaf wilt of niet. En nu telt snelheid volgens mij.

Besef dat vaak bij de eerste kijkers vaak de koper zit. Mis je die door star toch aan de vraagprijs vast te houden kun je wel eens flink het schip ingaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het type huis dat ik wil verkopen doet hier (Oosten des lands) rond de 145.000 en we willen het in de markt zetten voor 130, verkopen voor ongeveer 125. Het is een segment waarin je met één salaris een groot huis (garage, 4 slaapkamers, flinke tuin' kunt kopen, dus daar maak ik me niet zo heel veel zorgen om. Gemiddeld staan ze hier in de straat een paar maanden te koop.
paulus811
14 jaar geleden
Hier in het westen van het land koop je daar een schuur met ingestort dak voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bedoel ik....en moet je zien wat voor kast van een huis je er 300 meter verderop (vanaf hier) voor koopt.....

Andere antwoorden (4)

wij hebben het altijd gedaan, ook uit naiviteit. we zagen een leuk huis en verkochten ons huis dan via diezelfde makelaar. heeft volgens mij niet echt nadelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat kan ik me namelijk ook niet voorstellen ; een makelaar is een makelaar, en dat bedoel ik niet eens echt positief...
Maar het mag dus wel ; toppie.
Dat heb ik ook gedaan dus het mag zeker.
Heb slechte ervaringen gehad met die makelaar maar dat lag niet aan het feit dat hij zowel verkopend als kopend makelaar was.

Ik zie dus geen reden waarom je het niet zou moeten doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebeurd redelijk vaak, dus het mag zeker! Het kan alleen als nadeel hebben dat de betreffende makelaar het huis lager in de markt probeert te zetten omdat hij dan de kans heeft twee huizen in korte tijd te verkopen. Ik zou er persoonlijk dus nooit de voorkeur aan geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor dat mag. De makelaar waar je je huis te koop zet mag alleen niet de aankoopmakelaar zijn voor degene die jouw huis (mogelijk) koopt. Dan dient hij namelijk een tegenstrijdig belang. Dat is in jouw situatie niet van toepassing.

Poeh, wonen in Duitsland wil ik ook alleen vind ik het nog een veel te grote stap.