Is mijn verhuurder verplicht mij te informeren wanneer een nieuwe mede-huurder een strafblad heeft?

Ik huur een kamer in een huis met 20+ huurders. Een medehuurder informeerde mij dat een nieuwe medehuurder een strafblad heeft en een verleden van agressie. Ik ben voor om mensen een kans te gunnen, maar de medehuurder (die een kamer deelt met de nieuwe medehuurder) is van mening dat deze meneer mogelijk de sfeer in huis zal bederven, wat ten koste gaat van mijn huurgenot.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

verplicht is hij niet vanwege de wet op privacy.
De verhuurder kan zelf besluiten aan wie hij verhuurt.
Het is jammer dat hij het leefgenot niet laat meetellen maar daar is weinig aan te doen. Je zou het met hem kunnen overleggen. Dan kan hij in de toekomst beter selecteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bestaat een "Wet op de privacy" echt? Zo ja waar te vinden?
itsme
13 jaar geleden
dat is de wet op bescherming van persoonsgegevens. zie de website van het College Bescherming Persoonsgegevens (onderdeel van Min. van Justitie) http://www.cbpweb.nl/Pages/home.aspx
Dit snap ik niet:
jouw medehuurder deelt een kamer met een nieuwe medehuurder die hij niet zelf heeft uitgezocht?
Jullie delen in dat huis kamers met vreemden?
Je woont met vreemden samen op een kamer?

Enfin.
De verhuurder is dat natuurlijk niet verplicht.
Iemand die geen strafblad heeft kan net zo goed heel agressief zijn of te veel zuipen of blowen en daardoor heel lastig.
Iemand die wel een strafblad heeft kan nu een rustige lieve aardige persoon zijn.

En als je er voor kiest een kamer deelt met een vreemde,
dan moet je niet te kritisch zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Dutchcheese je kiest altijd vrijwillig. niemand dwingt je om een kamer te aanvaarden. een keuze kan soms vervelende gevolgen hebben mar uiteindelijk blijft het een vrijwillige keuze
Je verhuurder is niet verplicht jou te informeren want het gaat jou niets aan, je bent geen werkgever of iets dergelijks - sterker, de verhuurder weet het zelf waarschijnlijk niet eens.
Mochten er problemen ontstaan met de nieuwe huurder, dan zou ik met alle medehuurders aan de bel trekken bij de verhuurder, om te zien of die iets kan doen. Maar wie weet is het een prima huisgenoot.