zouden kranen/deurknoppen bij toiletten in restaurants ed ook weleens worden schoongemaakt?

in hele chique hotel/restaurants gebeurd dat waarschijnlijk wel, maar in de cafetjes en eetcafe'tjes betwijfel ik het. Eigenlijk kunnen we dan toch beter onze handen nog niet eens wassen, want de kraan zal waarschijnlijk nog meer bacteriën op zitten en je moet hem toch weer terugdraaien etc......dus dan is het allemaal voor niks, niet?

Toegevoegd na 1 uur:
het gaat hier niet om smetvrees oid want daar heb ik totaal geen last van, het is gewoon dat ik me dit afvraag en of we dan beter gewoon niet onze handen helemaal niet meer kunnen wassen ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De schoonmaak en desinfectie moet gebeuren volgens de richtlijnen van de HACCP. Er moet altijd een reinigings checklist in de toiletruimte hangen, waarop staat aangegeven wanneer de laatste reiniging is verricht.
De horecaexploitant is verplicht dit op te hangen. Bij niet naleving van deze regel kan een stevige boete- en bij herhalingen van deze fout zelfs tijdelijke sluiting van het bedrijf volgen. Dus eigenlijk hoef je niet zo bang te zijn voor besmetting, maar het is natuurlijk ook mogelijk dat er iets "fout"gaat , kort nadat de laatste reinigingsbeurt is gedaan. Kanen en deuropeners zouden automatisch moeten zijn. Maar dit is in vele bedrijven ( nog) niet ingevoerd, vanwege de hoge kosten.
Een ander punt is, dat wij kleine besmettingen gelukkig nog wel aankunnen door ons eigen afweersysteem. Als we in een bacterievrije omgeving zouden leven en af en toe geen kleine besmetting meer zouden oplopen, zouden we nergens meer tegen kunnen, en heel vaak ziek of beroerd zijn, omdat we geen antibacterieen meer aanmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat is afhankelijk van de eigenaar en degene die moet poetsen.
Als de eigenaar prijs op hygiéne stelt kan daar de boel schoner zijn dan in de duurste gelegenheid waar iemand poetst die het niets uitmaakt.

Toegevoegd na 57 seconden:
Als ik ergens kom waar ze wegwerp handdoekjes hebben dan draai ik daar de kraan mee dicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er normaal wordt schoon gemaakt mag je ervan uitgaan dat de kranen en deurkrukken dagelijks gepoetst worden. Maar je hebt gelijk, heeft degene vóór jou zijn/haar handen niet gewassen dan zijn ze weer 'vies' . Maar gelukkig kan een mens veel hebben en moeten we ervoor waken niet allemaal smetvrees te krijgen. Dus geen zorgen, kan helemaal geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies. +
Het lijkt wel of het erger wordt: smetvrees.
Helemaal mee eens. Zo ben ik met m'n moeder onlangs in het ziekenhuis geweest en daar rees ons dezelfde vraag op en wij draaien de kranen altijd dicht met het papier ( als dat voorhanden is ) waar we ons handen mee afdrogen. Daarnaast hebben wij altijd zo'n flesje desinfecterende gel bij ons ( waar men ook weer van beweert dat dat onzin is , maar beter iets als niets )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk worden kranen en deurknoppen ook schoongemaakt.
Maar dan wordt vooral het zichtbare vuil verwijderd.

Per definitie zijn kranen en handgrepen en deurknippen het meest onhygiënisch.
Als je daar stil bij gaat staan dan kun je nergens aankomen en wordt je heel ongelukkig volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zouden het wel moeten doen, volgens de regels HACCP. Maar of het daadwerkelijk ook gebeurt is natuurlijk afhankelijk van het schoonmaakpersoneel (en nu waarschijnlijk dus de vakantiekrachten).
Iemand, in mijn omgeving heeft smetvrees en vindt de kranen inderdaad het smerigste stukje sanitair. Ze draait ze dan ook alleen open met een stukje toiletpapier.