Valt het onder adres fraude als je een tijd bij een gescheiden ouder bent?

Ik woon bij men vader maar vroeg me af als ik voor langere tijd (3 maand bijv) bij mama blijf of dit dan onder adres fraude valt? Mijn moeder woont net over de grens bij het buurland. Op internet kan ik niks vinden over gescheiden ouders in zoon situatie.

een jaar geleden
1.7K
tinus1969
een jaar geleden
Dat is een beetje grijs gebied. in de basis moet je ingeschreven staan waar je woont. Dit wordt snel adresfraude, als door dat niet kloppende adres ook andere zaken niet kloppen, denk aan bv ontwijken leerplicht (als je nog minderjarig bent), recht op stufi, uitkeringen, toeslagen etc.
Melanie204
een jaar geleden
Maar mijn toeslagen enzo zouden dan toch niet veranderen? Ik woon bij mijn vader maar zou dan bij mijn moeder logeren zijn ze daar zo streng in?
crispy
een jaar geleden
Juist omdat het om een buurland gaat, kan het heel veel uitmaken. Niet als je ergens anders logeert, zelfs niet voor een paar maanden. Maar zodra het definitief lijkt te zijn, moet je wel degelijk administratieve stappen nemen. Denk er bijvoorbeeld ook aan dat je een ziektekostenverzekering hebt bij je huisadres. In een ander land is dat ook zo, dus moet je dat dan ook geregeld hebben.
tinus1969
een jaar geleden
Ja, juist mbt dat soort zaken (toeslagen, uitkeringen) wel. Hoewel de pakkans waarschijnlijk niet heel groot is.
Wat ga je in die drie maanden doen?
Melanie204
een jaar geleden
Er zit een stage bedrijf in de buurt ( in Nederland hewoon) waar ik graag heen wou
Melanie204
een jaar geleden
En de enige toeslag die ik krijg is zorg toeslag maar ik heb een nederlandse werkgever dus zelfs als ik wel bij mijn moeder zou wonen zou dit hetzelfde blijven als bij mijn vader

Antwoorden (2)

Nee, dat valt niet onder adresfraude. Want jij gaat niet bij de andere ouder wonen met het doel misbruik te maken van financiële regelingen.

Het lijkt mij in dit geval het slimst om voor de officiële zaken gewoon het adres van je vader aan te houden, want dat is jouw vaste woonadres. Voor de tijd van die stage kun je dan bij je moeder logeren, zonder dat dit gevolgen heeft voor uitkeringen en dergelijke.
Amadea
een jaar geleden
Nee, het verblijven bij een gescheiden ouder valt niet onder adresfraude. Adresfraude is het opzettelijk verkeerd opgeven van een adres om bijvoorbeeld toeslagen te ontvangen.
10 maanden geleden