Hoe maak je de naar de achterkant van rolluiken schoon?

In onze relatief nieuwe grote dakkapel zitten twee brede raampartijen.
Beide betreffen een middendeel met links en rechts een raam, dat naar binnen geopend wordt.

Over de volledige breedte van elk van beide raampartijen zit een elektrisch rolluik dat in de zomer naar beneden blijft staan in verband met de temperatuur.

Door regen en wind wordt met name het benedenste gedeelte erg smerig.

Het middendeel is zo breed en de mogelijkheid om via één van beide ramen aan de zijkant een stok (met een met schoonmaakmiddel doordrenkte doek) te steken zo beperkt dat het enorm improviseren is.

We zouden eigenlijk een lange stevige draad moeten hebben met rondom borsteltjes (zoals bij een tandenborstel) die vanuit beide geopende ramen op en neer, cq omhoog en omlaag kan worden getrokken.

Bestaat iets dergelijks of heeft iemand een goede schoonmaaktip?

Heel veel dank!

PS
Vandaag is het wederom met heel veel moeite gelukt maar niet optimaal.
Op de foto staat één raampartij. De rolluik is opgetrokken.

Picture for question
2 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

1 Keer per 2 jaar gooi ik de ladder tegen de pui en schroef de 5 schroefjes los, haal de kap eraf en was het luik met een emmer sop en autowasborstel schoon.
Daar wordt ik bijgestaan aan de binnenzijde van mijn vrouw die het luik stukje bij beetje laat zakken zodat ik het schoon kan maken.
Maar ook natuurlijk de bak en de afgehaalde klep schoon en zet die in de autowas zodat deze minder vuil aanpakt.

Dan doe ik 1 keer per jaar van binnenuit de schoonmaak met een radiatorborstel, eventueel voorzien van een schoonmaakdoekje eromheen, dat gaat dus ook goed.
Google maar eens op zo'n borstel, ze zijn er in verschillende lengtes.
Succes
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Inekez1
2 jaar geleden
Inderdaad de radiatorborstel is daarvoor perfect. Ook om van tijd tot tijd spinnenwebben en ander droog stof te verwijderen zonder gedoe met water en doekjes. Wil je er een doek omheen, pak dan een sok (goedkope skisokken werken prima!) vastmaken met een tie-wrap of touwtje boven de borstel, dan kun je 'm niet verliezen.