Hoe was sorteren?

Ik steek donkere was bij bij elkaander en de witte was. Maar al die andere kleuren zoals rood, geel, blauw, was ik allemaal per kleur uit. Klopt dit of kan dit anders?

2 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
2 jaar geleden
Ik mik gewoon alles bij elkaar, gaat prima. Alleen witte kleding gaat apart
Pieterke
2 jaar geleden
Nieuwe kleding waarvan je denkt dat ze afgeeft kun je een keer apart wassen.
Verder gooi ik ook alles bij elkaar, alleen wit gaat apart.
Je kunt eventueel een color catcherdoekje bij de gekleurde was doen, als je bang ben dat de kleuren zullen doorlopen.

Antwoorden (3)

Wassen in de wasmachine:
Donker gekleurde was:
Wassen op een synthetisch of katoen programma op 60 graden, 3x spoelen, 1400 toeren centrifugeren, mag allemaal in de droger.

donker gekleurde badhanddoeken, handdoeken en washandjes
donkere keukenhanddoeken, theedoeken en vaatdoekjes
donker ondergoed, sokken en babyrompertjes
donker beddengoed: hoeslakens, dekbedovertrekken, kussenslopen
Lichter gekleurde was (niet wit):
Wassen op een synthetisch of katoen programma op 60 graden, 3x spoelen, 1400 toeren centrifugeren, mag allemaal in de droger.

lichter gekleurde badhanddoeken, handdoeken en washandjes
lichte keukenhanddoeken, theedoeken en vaatdoekjes
licht ondergoed, sokken en babyrompertjes
licht beddengoed: hoeslakens, dekbedovertrekken, kussenslopen
Witte was:
Wassen op een synthetisch of katoen programma op 95 graden, 3x spoelen, 1400 toeren centrifugeren, mag allemaal in de droger.

witte badhanddoeken, handdoeken en washandjes
witte keukenhanddoeken, theedoeken en vaatdoekjes
wit ondergoed, sokken en babyrompertjes
wit beddengoed: hoeslakens, dekbedovertrekken, kussenslopen, moltons
Donkere kleding:
Wassen op een synthetisch programma of een programma voor donkere kleding op 40 graden, 3x spoelen, 1200 toeren centrifugeren, mag niet in de droger.

donkere spijkerbroeken en andere soorten broeken
donkere shirts, hemdjes, blouses / overhemden
donkere rokjes
donkere truien, vesten en jasjes
Lichte kleding:
Wassen op een synthetisch programma op 40 graden, 3x spoelen, 1200 toeren centrifugeren, mag niet in de droger.

lichte spijkerbroeken en alle andere soorten lichte broeken
lichte shirts, hemdjes, blouses / overhemden
lichte rokjes
lichte truien, vesten en jasjes
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dorienp
2 jaar geleden
Dus rood, oranje, geel mag allemaal samen met de licht gekleurde was?
tinus1969
2 jaar geleden
(Bijna) alles kan tegenwoordig op 30 graden, scheelt veel energiekosten
tinus1969
2 jaar geleden
Verder min want geen gericht antwoord op de vraag.
Eerste keer apart wassen, daarna samen. Zelfs uitsorteren licht-donker is meestal niet nodig.
2 jaar geleden
Dorienp
2 jaar geleden
Ja eerst steek ik alles apart, op 20 graden en 20 min, nadien mag alles dan al direct samen?
Dat kan anders.

Wit was je inderdaad apart.
Maar, wit met een print kan er gewoon bij. De print mag namelijk ook niet uitlopen op bijvoorbeeld het shirt zelf.
En, krijg je de witte was niet gevuld (klein huishouden) kun je er ook hele lichte kleuren bij stoppen, bijvoorbeeld heel lichtgrijs.

Donker doe je ook in één keer:
Zwart, donkerblauw, antraciet, donkergroen…..
Gaat prima.

Rood, oranje, paars (heel donker kan ook bij de was hierboven) gewoon bij elkaar.
Maar, is het een nieuw stuk, was het dan eerst op bijvoorbeeld de hand.
Is het al vaak gewassen, gebeurt niks.

Tenslotte, mijn moeder is alleen en gebruikt altijd een Color catcher bij de was.
Ze was alles samen en de kleuren gaan echt in het doekje zitten.

Bedenk ook dat alleen een rode sok bij de witte was veel invloed heeft: alles wordt roze.
Geldt ook voor andere kleuren bij de witte was.
Als je deze was maar goed scheidt.

En je moet ook letten op de temperatuur.
Krimpen van een wollen trui (lijkt nu een baby truitje) komt door de temperatuur.
Dus zit er bij de witte was een wollen stuk: lage temperatuur.

Veel kan er niet misgaan bij niet alles op kleur scheiden!
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dorienp
2 jaar geleden
Dus eigenlijk gewoon alle gekleurde kleren samen met een color catcher en er kan niks mis gaan? Maar veel mensen steken echt alles samen, zowel donkere was en gekleurde, welke wasmiddel moet je dan gebruiken? Voor gekleurde was, of voor de zwarte was?( Of maakt dit niet veel uit)
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ja, gewoon alles behalve wit. Wasmiddel:
Gebruik gewoon alleen wasmiddel voor de gekleurde was. Bijvoorbeeld Robijn color.
Voor zwarte was etc is echt onzin.
Ik gebruik ook color wasmiddel voor de witte was. Waarom? Daar zit geen bleekmiddel in.
Gebruik je wel wasmiddel voor de witte was, dan kan bijvoorbeeld een print bleken.
Ik gooi wel vaak twee steradent tabletten
(Om kunstgebit te reinigen) bij de witte was (gewoon op de was in de trommel) om mooi wit te krijgen.
Dorienp
2 jaar geleden
En wat kan je anders het beste gebruiken als je steradent niet hebt? Of maakt het niet echt zoveel uit als je dit niet gebruikt?
Sorry voor al de vragen, beetje moeilijk als beginneling en op internet lees je allemaal verschillende dingen..
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Steradent gebruik ik alleen bij de witte was als er gele vlekken zijn, bijvoorbeeld onder de armen of in de hals. Dan gooi ik er 2 tabletten bij, anders niet. Steradent kunnen gewoon kopen bij bv het Kruidvat.
Gewoon kopen, ook als je geen kunstgebit hebt.
Deze tabletten reinigen bijvoorbeeld ook heel goed een waterkoker.

Een vervanger voor steradent is misschien biotex.
Wellicht heeft iemand hier nog andere tips. Vragen is geen probleem. Sorry hoeft echt niet.
Toen ik mijn eigen wasjes begon te draaien, heb ik ook geleerd door te vragen en te doen! Dus trek gerust weer aan de bel ;-))