Wat is dit voor wasmachine?

Ik kan geen enkele info vinden op Google onder de naam: Neerlandia mini-wash.

Ben hele benieuwd, is dit oud? En hoe werkt dit? Etc

Picture for question
4 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (1)

Neerlan­dia was een emailleerbedrijf dat in 1920 startte. Het bedrijf produceerde tot in de jaren zeven­tig voornamelijk wasmachines en centrifuges, maar sloot in 1980 doordat het onder meer de concurrentie vanuit Duitsland en Italië niet meer aankon.

De Neerlandia Mini Wash is een compacte wasmachine voor bijvoorbeeld op de camping. Maar het apparaat is onveilig en is wat dat betreft dus niet aan te bevelen om nog te gebruiken.

Te zien aan de foto's (zie derde bronvermelding) is het een elektrische versie van de schudemmer. Je hoeft niet zelf water te verwarmen om daarin vervolgens het wasgoed met wat waspoeder in een afgesloten emmer te gaan schudden, maar dit gebeurt door de machine. Meer dan dat is het feitelijk niet. Na die keer met zeep doe je het dan nog twee of drie keer zonder zeep tot het water helder blijft. En dan kun je het gewassen goed met de hand uitwringen en te drogen ophangen.
. . .
Je vraagt ook hoe oud het apparaat is. Mijn inschatting is dat deze tussen 1960 en 1975 werd verkocht, dus ongeveer 55 jaar oud is.
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het schud emmer-idee wordt verwezenlijkt door een schoep met vier verticale platen die pulserend (links-om / rechts-om) bewegen en de was zo in beweging houden.