Wat is een niet-mechanische manier om van zweefalgen in een kleine vijver af te komen?

Dus niet de draadalg. En dan een andere manier dan een pomp met UV filter. Dit vijvertje is slechts 1m3 waar ik geen pomp in wil zetten.
Ik heb het water al vervangen en alle drek zoveel mogelijk eruit gehaald.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Zweefalgen ontstaan als er meer voedingsstoffen in de vijver geproduceert worden dan de vijverplanten kunnen opnemen, er onstaat dan een overschot aan voedingsstoffen.
Bijna altijd veroorzaakt door de goudvissen.
Het water vervangen is dus geen enkele oplossing, binnen een week is het weer groen.
Er moet een evenwicht zijn tussen vraag en aanbod van voedingsstoffen, de vraag vergroten door meer planten in de vijver te zetten, kan soms tijdelijk helpen.
Voldoende zuurstofplanten, vooral hoornblad, is ook een optie, maar als het water eenmaal groen is, dan krijgen deze planten te weinig licht en sterven af, dus nog meer modder.
In een vijvertje van slechts 1m3 kunnen alleen stekelbaarsjes en nog beter goudelritzen, deze laatste blijft erg klein en vervuilen niet, bij voldoende waterplanten en een voldoende hoge gh waarden, is geen enkele pomp nodig om de zweefalgen tegen te gaan, hij blijft gewoon helder, ook in de zon.
Goudelritzen kunnen zelfs in een emmer water leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een ander verhaal, dan moet je als het kan het water dat er uit komt opvangen, vijver schoon maken en het oude water er weer in.
Hierna ruim voldoende zuurstof planten er in en afwachten, als het veel regent het water even laten testen op de hardheid.
Heb je water al vervangen door leiding water, dan ook voldoende zuurstof planten toevoegen en afwachten, er is geen enkele pomp nodig om het helder te krijgen, je kan er wat daphnia's in gooien om het te versnellen, maar je planten zijn het belangrijkste.
Groen water komt altijd door overbemesting van het water en/of een te geringe vraag naar voeding door de planten.
Soms zorgen de vogels voor te veel meststoffen, of een kater of hond die in de buurt plassen tegen een struikje bij de vijver, ook kan er soms kunstmest in de vijver vallen of spoelen.