Hoe voorkom ik dat de keuken vies wordt?

Internet staat vol met keuken-schoonmaaktips. Maar nergens vind ik hoe te VOORKOMEN dat de keuken vies wordt. Ik stoor me vaak aan m'n eigen gesmeer in de keuken. Water dat op het aanrecht spat en vuil aantrekt, etensresten die er ongewild terecht komen, vetspetters uit de pan, noem maar op. Zo dommig allemaal. Er zijn vast mensen die hier slimme oplossingen voor hebben gevonden. Want voorkomen is immers wel wat slimmer en hygiënischer dan schoonmaken.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat voorkomen is je kennelijk niet gelukt...
Ritsuka
7 jaar geleden
rustig aan doen met koken, niet te wild in een pan roeren
paulus811
7 jaar geleden
Elke dag uit eten gaat wil ook wel helpen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt je kookplaat/toestel bedekken met aluminiumfolie voordat je begint met koken, net aanrecht kun je volleggen met keukenpapier, na het koken kun je dat weer verwijderen. Na het eten pak je de folie en het papier op en je keuken is weer schoon (op een enkel vlekje na). Maar juist door je keuken dagelijks even met een schoon doekje af te nemen en regelmatig grondig schoon te maken, houdt je hem hygiënisch en het werk minimaal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Veel (vooral) mannen hebben de neiging om als ze koken, zich te concentreren op de hogere kunst van het koken (overdreven veel kijken en roeren in de pannen, voor alles wat gesneden of voorbereid moet worden aparte bakjes en plankjes pakken,overal elektrische apparaten voor gebruiken als het ook prima met een mes kan, en vooral ALLES wat gebruikt is op het aanrecht laten liggen. Vandaar de legendarische teringzooi die een kokende man achter zich kan laten. Zo werkt het namelijk niet echt, Ja, misschien in een professionele keuken waar hulpjes rondlopen, maar zelfs chefkoks werken niet ZO slordig, omdat je dan al snel niet meer werken kan. Beter kun je tijdens het koken - je hoeft namelijk niet voortdurend te roeren, te kijken, te proeven en te keren - de vaatwasser in- en uitpakken, bakken en planken afwassen en terugzetten, verpakkingen weggooien, potjes en zakjes terugzetten, afval verzamelen en in de biobak, de vloer even vegen, een doekje over het aanrecht trekken etcetera. Dan ziet de keuken er als je klaar bent al héél anders uit, en het kost niet meer tijd.
ronron1212
7 jaar geleden
Mannen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad mannen horen voetbal te kijken en bier te drinken. Vrouwen horen in de keuken. Auto rijden zijn mannen weer goed in vrouwen de was doen. zal ik nog even door gaan? Chef koks zijn trouwens meestal mannen.

Het beste antwoord

Goeie vraag! Slimmer leven, wel zo rustig. Ik heb ook een enorme hekel aan die eeuwige troep en viezigheid op het aanrecht, al was het maar omdat er elk jaar weer mensen aan doodgaan. Maar voor velen is rotzooi maken in de keuken en dat dan daarna weer allemaal schoonmaken ook een soort heilige way of life, van hen hoeven we slechts hoon te verwachten. Ik zal je zeggen hoe ik het aanpak:
1. Handdoek en theedoek boven de gootsteen hangen.
2. Afspoelen van spullen onderin de gootsteen en met zachte waterstraal
3. Natte handen eerst afslaan, dan pas kraan dicht en naar handdoek
4. Handel rustig, niet zo haastig van links naar rechts
5. Glazen laten drogen boven bakje
6. Eventueel afdrogen in de gootsteen
7. Geen vaatdoekje gebruiken maar keukenrol (dat er überhaupt nog mensen zijn die zo'n vies vaatdoekje gebruiken...)
8. Sponsjes niet op aanrecht maar in kastje
9. Gebruikte messen, spanen etc. niet op het aanrecht leggen (tsss..) maar op een bord
10. Vaatwasser inpakken, spullen van daarboven halen ipv van opzij
11. Restjes koffie etc. achterin de vaatwasser gooien voordat je ze erin zet
12. Groente snijden op een flinke glazen of kunststof plaat met opstaande rand, waardoor snippers niet op het aanrecht komen.
13. Brood niet in de zak laten zitten maar in een broodbak met roostertje onderin.
14. Altijd deksels op de pannen, bij roeren deksel erboven houden.
15. Aluminiumfolie in de oven leggen om lekkend vet op te vangen.
16. Niet-lekkend zeeppompje direct naast de gootsteen.
17. Zoveel mogelijk werken in of boven de gootsteen, uitneembaar zeefje onderin.
18. Prullenbak en groenafvalbak zo dicht mogelijk bij de gootsteen.
19. Afneembare foto's achter glas achter de wokpan en het fornuis zodat spetters niet in de voegen komen.
20. Leg fruit in een fruitbak, groente in een groentebak enz., niet op het aanrecht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik hoop dat je dit ergens gecopy/paste hebt ? Er is zoveel op aan te merken dat er binnen 2500 tekens eigenlijk geen beginnen aan is. Maar het belangrijkste is dat dit een zeer specifiek op een bepaalde keuken/ huishouden/ en werkwijze afgestemde routine is, waar een ander niet 1 op 1 zondermeer dingen uit kan overnemen, nog los van de milieu- en grondstofverbruik-bezwaren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Super! Aantal deed ik al, aantal zijn nieuw. Ga nu meteen de handdoek en theedoek verhangen en glasding voor achter het fornuis zoeken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zo'n antwoord vroeg ik om, er zijn vast nog meer tips zoals hieronder genoemd ook nog:
21. Papier in en op kastjes leggen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
22. Plastic zakje om opengemaakt meel e.d.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het lijkt er niet op dat je de vraag en mijn antwoord goed gelezen hebt, Marleen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jazeker wel, maar maakt niet uit ; vraagsteller is er blij mee, dus blijkbaar past het in zijn keuken ;-)

Andere antwoorden (4)

Zorg voor een goede afzuigkap en houdt die regelmatig schoon, zodat de capaciteit goed blijft. Ruim op terwijl je kookt. Leg gebruikte lepels niet op de aanrecht, maar op een bord. Dat doe je ook met pakjes boter die je tijdens het koken gebruikt. Veeg spetters weg en stapel vaten in elkaar zodat niet overal wat staat. Ruim alle gebruikte pakjes, zakjes en andere etensresten direct weg in de kastjes als je ze niet meer nodig hebt. Opengebroken meel en ander stuif spul bewaren met een plastic zakje eromheen, zodat het niet alle kanten opvliegt. Zo zijn er legio dingen die je kunt verzinnen.
Mijn keuken is altijd prettig opgeruimd, niet altijd brandschoon, maar je leeft wel natuurlijk en altijd schoon kan niet.
Ivana
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus +
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel
flyingcrow
7 jaar geleden
Van mij ook +!
De enige manier om te voorkomen dat een keuken vies wordt, is hem niet gebruiken. Maar dat is in de praktijk wat lastig. En een OPGERUIMDE keuken is nog veel moeilijker, want vooral een leeg aanrecht is een zeer aantrekkelijke plek om je zooi neer te zetten, vooral als je veel huisgenoten hebt.

De tweede manier is bijhouden ; elke keer als je iets gedaan hebt in de keuken : doekje er over, afwas wegwerken, kookplaat schoonmaken, wasemkap afnemen, vloer vegen, prullenbak legen en schoonmaken, dat werk. En daar moet je dan een beetje balans in zien te vinden dat het niet TE vies wordt, maar dat je ook niet de HELE dag staan te poetsen. Het is dus meer de methode om te voorkomen dat de keuken TE vies wordt.

Over het algemeen is het prima als je dagelijks de afwas wegwerkt, een doekje over het aanrecht en de kookplaat haalt, en dan eens in de week een wat grotere beurt waarbij je kastjes afneemt en de koelkast uitzoekt, en eens in de maand ofzo ook de bovenkanten van keukenkastjes en de vriezer enzo meenemen. Dan heb je eigenlijk altijd een schone keuken.

Tovermiddeltjes bestaan niet. Je kunt dit alles bereiken met veertig verschillende speciale middeltjes en hulpstukken die twee keukenkastjes vullen en zelf ook allemaal afgewassen moeten worden, maar met een sopdoekje en een beetje allesreiniger kom je ook een heel eind. Hoe beter je het bijhoudt, hoe minder onzin je nodig hebt. Alleen een ontvetter in een sprayflacon werkt wel prettig. Dat mag gerust de goedkoopste zijn. (Dasty van de Wibra is uitstekend).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus +
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit is niet een antwoord op de vraag
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, maar op de lange termijn vermoedelijk wel de oplossing voor zijn probleem ;-)
Maar daar moet-ie zelf achter komen. Zolang je nog denkt dat de oplossing zit in aluminiumfolie, afdekpapier en wegwerpdoekjes, en dat wat je DOET in de keuken daar los van staat, kan ik hem alleen maar veel succes wensen. We zullen het nooit weten ;-)
flyingcrow
7 jaar geleden
Klinkt logisch Marleen,+van mij!
Opruimen wat je net gebruikt hebt, alles (lepels/ vorken/ messen/ stampers) NIET op het aanrecht leggen, maar op een bord en een botervloot helpt maar gedeeltelijk. Bij het fornuis tijdens het koken spetter je toch , die muren meteen (na het koken? maar zeker) na de afwas! met een natte poetslap afnemen. Wat ik vaak doe , je moet erbij blijven tijdens het koken..., is meteen een afwasje, zodat je weer niets aan afwas hebt staan.

Opletten dat je het bij houdt, dat is het grootste struikelblok bij mij thuis , zodra ik denk "morgen was ik wel af..." moet ik opletten, want er gebeurt gegarandeerd iets, waardoor de afwas vergeten wordt ... en vervolgens stel je dus uit > stapelen...

>>Een truc daarvoor is trouwens om in een keukenkastje ruimte te maken voor een teiltje waarin je het achterstallige afwasje bewaart totdat...<<

Schoonmaakmiddelen kun je beperken tot de basis. Al die dure (nieuwe) middelen zijn niet nodig. Allesreiniger (alles!) afwasmiddel (Dreft) en anti vet (Dasty/Wibra) , wil je 'groen' schoonmaken : gebruik geen chloor , maar wel biotex (pot) prima spul , kan je ook mee afwassen trouwens .

Antwoord : ik vergat nog :

> > Je kunt niet voorkomen dat je keuken vies wordt < <

...tenzij je elke dag buiten de deur gaat eten! en geloof me : die mensen bestaan echt :-))

Laatste tip : gebruik genoeg schone theedoeken en zeker ook ELKE DAG een SCHONE vaatdoek .

Vaatdoeken krioelen van de bacteriën en vooral maken sommige mensen de fout om een vaatdoekje na gebruik NAT dubbel te vouwen en neer te leggen op het aanrecht ... niet doen. Wel ergens anders ophangen om te laten drogen, voordat het naar de wasmand verhuist.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel.
Je kan nog een laatste keer in en op je keukenkastjes schoonmaken, en daarna het schoongemaakte oppervlak bedekken met (kast)papier. Voortaan geen gesop meer, alleen van tijd tot tijd het papier vernieuwen, wat veel minder tijd kost.
Rieneke1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Slim! Ga ik doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus + Ja precies, helemaal niet aan gedacht... de kranten op mijn keukenkastjes...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, handig.....behalve als die uit ruimtegebrek ook volstaan :lol: Maar voor hele hoge kastjes waar niks op kan ; ideaal.