Hoe houd ik kleding die niet (vaak) gewassen mag worden schoon en zonder zweetlucht?

Uiteraard draag ik hemdjes, T-shirts, blouses e.a. maar 1 dag en dan gaan ze de was in. Maar sommige kleding kan niet gewassen worden (denk aan een leren jasje) of mogen niet vaak gewassen worden. Ik heb pas een vrij dure jurk gekocht, waaronder alleen een hemdje past, geen T-shirt. Dan komt die jurk toch in aanraking met de huid van mijn oksels en hoe goed ik mezelf ook was en deodorant/anti-transpirant gebruik, ik zweet. Die jurk mag niet al te vaak gewassen worden, omdat dan de pailletten die erop zitten eraf kunnen gaan en het patroon gaat verbleken. (Wasmiddelen beloven van alles, maar het resultaat is toch echt lichter van kleur.)

Wat kan ik nou doen/dragen, zodat zo'n leren jasje en die jurk niet al na 1 keer dragen naar zweet ruiken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik doe dit soort kwetsbare kledingstukken in een waszakje of kussensloop en was ze vervolgens in lauw water waar een scheut azijn aan is toegevoegd, dat verwijdert de geurtjes en houdt de stof zacht en soepel, ook beschermd het de kleur. vervolgens rol ik het voorzichtig in een handdoek om het meeste vocht eruit te halen en hang ik het te drogen, als weer het toelaat buiten, anders binnen. Mijn leren jasje, keer ik binnenste buiten en de voering spray ik in met water met daarin een scheutje azijn, vervolgens laat ik dat ook binnenste buiten drogen op een hangertje. Vlekken op de buitenkant kun je direct afnemen met een licht vochtig doekje. Imitatie leer kan gewoon in de wasmachine, keer ook dit binnenste buiten voor het wassen.

Je hebt van diverse merken, zoals Robijn, Ambi Pur e.d., zogenaamde kledingverfrissers. Het wordt ook wel textielspray genoemd (zie bron). Daarmee kun je een kledingstuk insprayen, je hangt het een tijdje uit, en voila, het ruikt weer fris. Natuurlijk kun je dit maar 1 of hooguit 2 keer doen, en moet je het daarna toch echt wassen. Maar zo kun je wel langer met een kledingstuk doen voordat het weer gewassen moet worden.

Bronnen:
http://www.isditproductveilig.nl/was-en-re...

Ik doe het zo met de kledingstukken met pailletten (heb er nogal wat): Eerst het kledingstuk binnenstebuiten keren. Een sopje maken met een fijnwasmiddel en je mooie jurk daarin op en neer bewegen. Na 1 keer dragen is hij niet vuil maar moet alleen opgefrist worden. Heel voorzichtig het ergste water eruit knijpen. Daarna 2 keer opnieuw spoelen in schoon water. Zelfde procedure: jurk op en neer en voorzichtig het ergste water eruit knijpen. Wat de kleur betreft, daar heb je tegenwoordig middelen voor. Die beloven je dat de kleur van je kledingstuk door het gebruik daarvan behouden blijft. Of het waar is weet ik niet want ik gebruik dat spul niet. Wat je leren jasje betreft, tsja dat moet naar de stomerij en dat is duur. Maar als je je jasje steeds na dragen een poos binnenstebuiten laat luchten kan het er een hele poos tegen.

Ze zeggen dat voorkomen beter is dan genezen dus wellicht eerst dat leren jasje sprayen met een beschermende spray, zodat het niet zoveel vocht, zweet dus in dit geval, opneemt. Uithangen in de mist schijnt te werken. Koffie schijnt ook te werken tegen luchtjes.

Hoi, een echt ouderwets middeltje is om een klein pannetje met azijn (geel) in de kast neer te zetten. Dit neemt alle luchtjes weg. Je kleding gaat NIET naar azijn ruiken want dat is ook niet de bedoeling natuurlijk. Veel succes.

Er bestaan ook okselpads, een soort plak inlegkruisjes voor in je kleding.. Misschien niet voor je jurkje, maar wel in een blouse, onder een jasje enz.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100