Bij hogere temperaturen verlopen chemische reacties sneller. Als vuistregel kun je nemen dat voor elke 10 graden hogere temperatuur de reacties 3 x zo snel gaan. Omdat schoonmaken zowel met chemische stoffen (vetoplossers, detergenten) als met enzymen verloopt en diverse weefsels niet allemaal even goed tegen hogere temperaturen bestand zijn, geeft de fabrikant een wasvoorschrift. Omdat het wasmiddel een mengsel is, zullen bepaalde bestanddelen (de enzymen, met biologische werking) vooral bij lagere temperaturen, en zeepachtige stoffen en detergenten (met puur chemische werking) vooral bij hogere temperaturen goed werken.
de truc van bijv. inweken of voorwassen bij lage temperatuur en een hoofdwas bij hogere temperatuur is dat je nu alle bestanddelen van het wasmiddel aan het werk zet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kortom bij een hogere temperatuur valt de zeep de vlekken feller aan (het vet e.d. reageert met de zeep en gaat in 'oplossing' (een emulsie die we met het waswater wegspoelen). De kleding blijft schoon achter. Die reactie verloopt sneller en beter bij hoge temperatuur.

Alleen kan niet alle kleding goed tegen hitte; vandaar dat er enzymen zijn ontwikkeld om ook op lagere temperaturen te kunnen wassen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij hogere temperaturen worden stoffen (ook vet en vuil) zachter en zullen gemakkelijker oplossen of loslaten.
8 jaar geleden
Dat komt omdat veel wasmiddelen enzymen bevatten. Dat zijn chemische stoffen die bepaalde vlekken afbreken. Enzymen hebben de eigenschap optimaal te functioneren bij een bepaalde temperatuur en minder goed als het te koud of te warm is. Overigens functioneren de meeste enzymen die tegenwoordig in wasmiddelen zitten prima bij lagere temperaturen, rond de 30 graden. Heter wassen helpt in dit geval niet om vlekken beter te verwijderen.