Kan ik de silicone randjes in mijn keuken rond fornuis e.d. schoonmaken?

Die zijn ondertussen vuilig bruin geworden met hier en daar zwarte plekken. (ja, ik ben de afgelopen jaren geen held geweest als het op schoonmaken aankomt, dat wil ik nu goedmaken).

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K
Reddie
8 jaar geleden
Silicone randjes rond fornuis? Nog nooit meegemaakt.
Ivana
8 jaar geleden
Dat zwart is schimmel. Je kunt het te lijf gaan met HG schimmel- verwijderaar, maar dan moet je oppassen met eventueel aanwezige andere materialen die daar in de buurt zitten. Beter kan je het eerst proberen met Cif. In de meeste gevallen is dat voldoende.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je antwoord! Bedoel je dan een ruime scheut Cif erop, en met een tandenborstel of afwassponsje of zo stevig schuren?? Welke andere materialen bedoel je dan, waar die HG schimmelverwijderaar niet op mag, metaal of tegels of zo??
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Reddie ; mijn kookplaat is ook ingebouwd in een granieten aanrecht ; en dat is toch ook echt afgewerkt met kitranden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ga naar de Aktie en koop een bus siliconenkit voor 2 eurie en het hele zaakje vervangen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wel een sanitair kit nemen, anders zit je na een paar jaar weer met schimmel zooi.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, het kost een drol, maar het kan best een kloteklus zijn hoor ! In de badkamer verwijder je het in de regel makkelijker. Maar inderdaad, het heeft wel mijn voorkeur boven - vrij hopeloos - geklooi met chloor.
Ivana
8 jaar geleden
Mijn aanrechtblad van een of ander kunststof werd van de HG schimmelverwijderaar helemaal bruin.RVS kan ook niet tegen dat spul, maar het staat in heel kleine lettertjes op de zijkant van de spuitbus.
Overigens moet je bij RVS ook geen gebruikmaken van chloor, terwijl mijn aanrechtblad daar weer wel tegen kan.
Mocht je de siliconenkit vervangen, gebruik dan watervaste van een goed merk.
paulus811
8 jaar geleden
Precies Ivana, kit van een goed merk en niet van de Action. Een beroepskitter heeft me wel eens verteld dat een goede kit moet stinken. Er is speciale kitoplosser te koop waarmee je de oude kitranden oplost en na een half uurtje met een doekje wegveegt alsof het vloeibaar is. Werkt perfect, maar wel eerst testen of het niet ook je blad opvreet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@paulus811: ik denk eerder dat die beroepskitter op jouw rekening een enorme post "materiaal" heeft gemaakt, maar daadwerkelijk iets veel goedkopers gebruikt...
paulus811
8 jaar geleden
freekfluweel, dat is nou typisch Nederlands denken....Deze kitter had ik in Duitsland voor een vakantiehuis en ik heb hem de kosten vergoed voor de kit die hij heeft ingekocht (rond 9 euro per tube). En ja, ik heb de inkoopbon gezien.
Ivana
8 jaar geleden
Goed zo Paulus. Freek snapt het even niet.
paulus811
8 jaar geleden
geeft allemaal niks, ik ben zelf ook nogal een achterdochtig type dus snap de reactie wel ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is Dasty ontvetter [Wibra] geen simpele en goedkope oplossing?

Antwoorden (1)

Als ze echt bruin en zwart geworden zijn kun je in plaats van er allerlei chemicalieen tegenaan te mieteren, wellicht beter gewon de kitranden vervangen. Dat moet nu eenmaal eens in de zoveel tijd gebeuren.

Je kunt er iets met een hoog chloorgehalte op loslaten (en laten intrekken), bijvoorbeeld schimmelreiniger, maar gewoon dikke bleek doet het zelfde en kost een stuk minder.
Even laten intrekken en dan met een oude tandenborstel te lijf gaan. Echt diepe zwarte vlekken krijg je daarmee echter niet weg. Het is meer voor nieuwe / oppervlakkige schimmel.

Zeker rondom de kookplaat kan het ook ingetrokken / ondergekropen oud vet zijn. Ook dat krijg je alleen weg door de kit in zijn geheel te vervangen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is inderdaad het beste advies:
http://www.huishoudplaza.nl/Vlekken/art/919/siliconen-kitranden-reinigen +
De kitrand vervangen is een fluitje van een cent:
http://huis-en-tuin.infonu.nl/doe-het-zelf/86944-zelf-kitten-en-een-kitlaag-vervangen.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja goed advies Marleen! je zou het trouwens ook met schoonmaakazijn kunnen proberen, wat vet erg goed oplost.
Ivana
8 jaar geleden
Pas op met chloor bij RVS, dat geeft vlekken en tast het RVS aan.