Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg je aangekookt kaarsvet goed verwijderd?

Op de een of andere manier is het kaarsvet op de theelicht houder gekomen waardoor deze onbruikbaar is door lelijkheid :P. Iemand tips om dit makkelijk er vanaf te krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (12)

Als het past met keukenpapier en een strijkbout

Toegevoegd na 55 seconden:
Het keukenpapier op het kaarsvet leggen, en dan de strijkbout erop zetten, het kaarsvet zal smelten, en in het keukenpapier trekken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Water aan de kook brengen en de theelicht houder daar in leggen, het kaarsvet wordt dan week en zo kan je het er redelijk makkelijk afkrijgen. Gebruik in ieder geval geen scherpe voorwerpen want daar beschadig je de houder alleen maar mee.

Succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk die extra info over beschadigen, er zijn er zat die bwvs de staalborstel erop zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks!
Pak de föhn en houd deze erop. Het kaarsenvet wordt weer vloeibaar en je kunt het er zo afhalen met een lepel of met een mesje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ipv met een lepel of mesje beter met keukenrolpapier.
fohn erg goeie tip +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fohn echt goed en papier of ouwe lap neemt vet makkelijk op
Ik gebruik altijd heet water. Flinke bak volgieten met kokend water, theelicht erin, en toekijken hoe het kaarsvet smelt en op het water komt te drijven.

Ik laat het er meestal in staan tot het water is afgekoeld, zodat het drijvende kaarsvet zeker is gestold. Anders heb je kans dat er weer een laagje op je theelicht komt als je hem eruit haalt.

Voor heel kleine hoeveelheden kaarsvet zet ik ook wel eens iets gewoon in de vaatwasser, maar bij grotere hoeveelheden vraag ik me af of het niet in het systeem blijft hangen. Bovendien gaat dit niet met theelichten met een patroontje, die zijn meestal niet vaatwasserbestendig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kaarsvet smelt bij een temperatuur van 52-54 graden, dus als je de oven op 60 graden zet met de theelichthouder erin, dan moet het kaarsvet gaan smelten. Dan kun je dat met een stukje keukenpapier opvangen/deppen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meestal gebruik ik een oud pasje, zoals een bankpasje of ov om het ergens af te krabben. Is het ideaal!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zet de meeste kaarshouders in de diepvries. Het kaarsvet wordt heel hard en je kan het er makkelijker afkrijgen.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
keukenpapier erop en dan de fohn goed heet erop houden.

Is bij zoiets makkelijker dam met een strijkijzer effect is het zelfde
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens maar een kaal mens moet wel zijn was strijken.
Ik neem het voorwerp altijd mee de sauna in.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kaarsvet smelt al bij betrekkelijk lage temparatuur.
Onder een gleoiendhete kraan zal het snel vedwijnen (pas wel op dat de gootsteen niet verstopt raakt.
In stof, schraap eerst het overgrote deel van het vet weg.
leg daarna een laag keukenpapier, toiletpapier of iets anders wat veel opneemt en leg er een warme strijkbout op. Herhaal dit totdat er geen vet meer in het papier komt.
Dus mechanisch in combinatie met thermisch.
In grote lijnen kun je bij harde materialen makkelijk het vet wegkrabben en de restanden met een goede vetoplosser verwijderen.

Toegevoegd na 14 uur:
Je hebt tegenwoordig ook van handige stoomapparaten die lenen zich er uitstekend voor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kaarsvet laten afkoelen en eraf halen, gaat met gemak en je beschadigt helemaal niks.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak het schoon met een keukenpapiertje en wat terpentine!! Het kaarsvet verdwijnt binnen 1 veeg. Haal er wel even een schoon doekje met water over als het kaarsvet weg is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding