Kun je je beddengoed samen met handdoeken wassen?

Kan ik mijn handdoeken (wit) samen wassen met m'n beddengoed (licht blauw)? Ik wou het graag op 40 graden wassen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
23.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij twijfel : doekje Color Catcher erbij ...
Te koop bij drogist ... werkt !!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jouw wasmachine niet te vol zit, met de handdoeken en het beddengoed, dan kan het wel, maar stop je wasmachine niet te vol, dan wordt het niet goed schoon, bovenstaande tip is ook goed. De doekjes zijn ook te koop bij de Action.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zorg dat ik altijd nog minimaal twee vuisten op de was kan leggen zonder het in te drukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op elkaar dus, niet naast elkaar.

Antwoorden (4)

Natuurlijk kan dat, als je het op 40 graden wil wassen. lichtblauw zal niet noemenswaardig afgeven op wit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was beddengoed altijd op 60°, en handdoeken meestal ook.

Nieuw beddengoed kan afgeven. Dat zou ik dus niet samen wassen met spullen waarbij het erg zou zijn als die zouden verkleuren. Maar na een keer of drie wassen geeft het niet meer af.

Als voorbeeld: mijn beddengoed is kleurig: ik heb een felblauw hoeslaken, een feloranje hoeslaken, dito kussenslopen, en dekbedovertrekken met heel veel felle kleuren erin, voornamelijk rood en aardkleuren, maar ook blauw en geel. Die was ik gerust samen met mijn witte en gele handdoeken. Ik heb nog nooit last gehad van verkleuring.

Als dat bij mij op 60° goed gaat, zal het bij jou op 40° zeker goed gaan. Alleen de eerste drie wasbeurten zou ik voor de zekerheid apart wassen.

11 jaar geleden
Wat ik doe met nieuw goed is testen. Nieuw goed kan de eerste paar keer nog afgeven. Vermoedelijk zijn dat resten verf die niet goed aan de vezels van de stof gehecht zijn in het verfproces.

In dit geval zou je kunnen testen met een kussensloop. In een aparte emmer op de hand wassen op de temperatuur die je wilt gebruiken in de wasmachine voor al het wasgoed.

Als het materiaal niet kan krimpen, dan test ik vaak zelfs met een iets hogere temperatuur dan waarop ik het standaard zou wassen. Dit om gewoon zeker te zijn.

Licht blauw is een kleur die trouwens meestal niet afgeeft.

Daarnaast is gecombineerd met wit het risico nog wat kleiner. Vroeger stopte men bij de witte was vaak blauwsel. Om witte was heel licht blauw aan te kleuren. Dit had het effect dat witte was veel witter leek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Witte handdoeken kun je best bij je lichtblauwe beddengoed stoppen, maar misschien wordt op den duur het wit van je handdoek wat grauwer. Ook kan je beter het beddengoed op 6o graden wassen in verband met het doden van de meeste bacterien.