Hoelang gaat een zanussi wasdroger ongeveer mee ?

Ik heb mijn zanussi droger nu iets langer dan 2 jaar. En wat blijkt nu dat de was niet meer droog word, het kan toch niet zo zijn dat deze droger maar 2 jaar mee gaan en dan vervangen moeten worden door een nieuwe?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K

Antwoorden (2)

Die moet veel langer meegaan.
De meesten zullen bij normaal gebruik de 10 jaar wel halen.

Grote kans dat ie van binnen vies is, vies betekend in dit geval stof en pluisjes.
Natuurlijk maak je hem zelf regelmatig schoon, maar misschien dat er ergens iets zit waar je niet bij kan of dat je iets vergeet schoon te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, een wasdroger (of ieder ander duurzaam product) is er op gemaakt om een technische levensduur te hebben van tenminste 5 jaar voordat een of meerdere onderdelen door gebruiksslijtage vervangen zouden moeten worden.

Behalve dan filterelementen of vervangbare onderdelen die van zichzelf een kortere levensduur hebben en inherent aan het gebruik ook periodiek vervangen moeten worden.

Nu heeft een wasdroger zulke onderdelen eigenlijk niet dus moet er iets anders aan de hand zijn.

Er zijn ruwweg 2 typen wasdrogers: de condensdroger die de vochtopname uit het wasgoed zelf opvangt in een opvangreservoir.
Daarnaast is er de luchtafvoerdroger, deze blaast de hete vochtige lucht via een slang naar buiten waarmee dan het uit het wasgoed opgenomen vocht wordt afgevoerd.
Beide typen werken op hetzelfde principe: door verwarming verdamping van vocht opwekken en het vocht afvoeren.
De condensdroger verschilt erin dat deze de hete vochtige lucht laat neerslaan op een koelere plaat in de trommel waardoor condenswater ontstaat dat in een opvangbak wordt opgevangen.

Als de afvoer kanalen naar de opvangbak verstopt zitten kan het water niet weg en kan dan terugkomen in de trommel en in het wasgoed waardoor de was nat blijft.
Deze kanaaltjes kunnen verstopt raken door pluisvorming dat van bepaalde soorten textiel afkomt.
Normaliter zorgt het pluisfilter er voor dat deze pluisdeeltjes worden opgevangen maar als deze soms niet goed wordt teruggezet na het reinigen of vergeten terug te zetten dan kan gevormd pluis zich in de afvoerkanaaltjes nestelen met verstopping als gevolg.

De machine zal nooit eindeloos doorgaan met draaien omdat er ook een maximaal tijd geldt voor ieder ingesteld programma, de machine stopt dus na het bereiken van de maximale droogtijd. Dit voorkomt dat er oververhitting en brand kan ontstaan.

De meeste wasdrogers hebben een elektronische vochtmeting waarmee de machine bepaald of de was droog genoeg is volgens het ingestelde programma.
Als de droogtegraad bereikt is dan slaat de machine af.
Daar kan het euvel dus ook zitten dat de droger te vroeg afslaat waardoor de was nog te nat blijft: de vochtmeting sensor of de elektronica daarvan kan defect zijn.

Maar als de droger verder wel normaal hete lucht produceert en de trommel normaal roteert en de machine geeft verder geen storingen aan dan is een defect aan meet en regel elektronica uitgesloten. Meer voor de hand ligt dan toch dat de vochtafvoer verstopt zit.