Wat is de beste manier om natuursteen schoon te maken van kalk aanslag?

In mijn badkamer heb ik een natuurstenen"drempel" bij de doucheruimte. Heb gehoord dat je dat niet moet schoonmaken met kalk verwijder middel. In natuursteen ziet ook kalk, dat tast je de steen aan. Maar hoe dan wel schoonmaken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.7K

Het beste antwoord

HG natuursteen cement- & kalksluier verwijderaar is zuurvrij en verwijdert daarom veilig cement- en/of kalksluiers van marmer en andere kalkhoudende natuursteensoorten zoals travertin, blauwe steen, hardsteen e.d., maar is ook veilig voor beton- en kunststoftegels waarin stukjes natuursteen zijn verwerkt, zoals granito en marmer composiet.
Los een halve liter op in een halve emmer (5L) water. Het oppervlak vooraf nat maken met schoon water en de oplossing aanbrengen met behulp van een dweil of mop. Niet meer dan 10 à 15 m² tegelijk behandelen. Schrob vervolgens het oppervlak goed met een schrobber of borstel, 5 minuten laten inwerken en aansluitend nog een keer goed schrobben.
Hierna de oplossing van het oppervlak verwijderen met een dweil en aansluitend de vloer dweilen met schoon water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Probeer wat schoonmaak azijn, dat is milder dan een kalkverwijder middel, maar werkt zeker ook goed.

Toegevoegd na 5 minuten:
Voor ontkalken is schoonmaakazijn is beter dan gewone azijn, omdat de pH lager is, dus zuurder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WC-eend (of een eigen merk van de Aldi, Lidl of zo)
Zelfs aangekoekte kalk kan je er mee afhalen.
opspuiten, par UUR laten inweken.
Daarna afhalen met een spons of doekje.
Veel water in ieder geval, Want het stinkt behoorlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De antwoorden zoals hierboven gegeven (azijn en wc-eend) zullen je natuurstenen drempel onherstelbaar beschadigen. Een zure reiniger lost het kalk op, zowel de vervuiling als de natuursteen. Kalk van kalk verwijderen is met chemie vrijwel onmogelijk. Een oplossing is de drempel te (laten) polijsten.
Wellicht zijn hier specialisten die je hiermee verder kunnen helpen.

Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet een zo mild mogelijk middel gebruiken op natuursteen. Het is namelijk niet geglazuurd, waardoor het veel kwetsbaarder is dan gewone tegels.

Tips die ik vond tegen kalkaanslag:
- Een theedoek met karnemelk op de plek leggen, een nacht lang.
- Een schuursponsje met tandpasta.

Azijn zou dezelfde reactie aan kunnen gaan als Antikal.

Uitgebreidere info vind je in de bron.

Probeer ervoor te zorgen dat er geen kalkvorming op je drempel ontstaat, want het is echt moeilijk te verwijderen zonder dat je drempel beschadigd.