Hoe weet je of een schoorsteenveger bonafide is?

Ik zoek een betrouwbare schoorsteenveger in Amsterdam. Hoe vind ik er één?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Als er in jouw omgeving niemand is die je een goed bedrijf kan aanbevelen, kijk dan even welke bedrijven er zijn aangesloten bij de Algemene Schoorsteenvegers Patroons Bond (ASPB). Die bedrijven zijn in elk geval vakkundig én betrouwbaar. Op onderstaande website lees je er meer over. Onder andere dit:

Sommige bedrijven - vaak beunhazen - zeggen dat ze erkend zijn door de overheid of het Hoofdbedrijfschap Ambachten (HBA). Onzin! Een keurmerk voor schoorsteenvegers vanuit de overheid bestaat niet en iedere schoorsteenveger in Nederland is automatisch aangesloten bij de brancheorganisatie HBA. Het zegt dus niets over de kwaliteit van het werk.

Wel betrouwbaar zijn bedrijven die lid zijn van de Algemene Schoorsteenvegers Patroons Bond (ASPB). ASPB schoorsteenvegers volgen opleidingen en cursussen en nemen deel aan themadagen. Sinds 2002 geldt als toelatingseis voor het lidmaatschap dat de opleiding tot Gezel schoorsteenveger is gevolgd. De vervolgopleiding is de opleiding tot Meester schoorsteenveger. Deze titels staan meestal vermeld op de website van de desbetreffende schoorsteenveger. Ook hebben alle leden een legitimatiepas die één kalenderjaar geldig is en beschikt de ASPB over een onafhankelijke geschillencommissie bij klachten. Een niet-ASPB schoorsteenveger is niet per definitie een slechte schoorsteenveger, maar er zijn veel beunhazen die soms extreem hoge tarieven vragen en ongevraagd allerlei extra werkzaamheden verrichten.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op internet :) (zie link)

Je kunt prijzen vergelijken en er eerst 1 laten komen wat je laat controleren door een andere schoorsteenveger. Helemaal zekerheid heb je nooit. Want iemand die 2x zijn best doet en daarna niet meer, houd je niet tegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt controleren of de schoorsteenveger is aangesloten bij de Algemene Schoorsteenvegers Patroons Bond. Ook dan weet je het nooit helemaal zeker, maar omdat leden aan bepaalde eisen moeten voldoen, loop je weinig risico.
bamibal