Kan ik mijn parket-vloer opknappen zonder hem te schuren?

Mijn parketvloer is lelijk aan het worden. Ik heb hem 3 jaar geleden geschuurd (met enorme schuurmachine). Daarna heb ik hem 2 lagen blanke lak gegeven. Helaas ben ik nooit tevreden geweest over het resultaat. vocht en vetvlekken trekken er enorm snel in. Nu wil ik hem opnieuw aanpakken, maar zie zo tegen het schuren op! Zijn er nog andere opties. Het liefst wil ik hem niet al te donker krijgen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.6K

Antwoorden (4)

Zonder schuren wordt het moeilijk, maar toch. Eerst heel goed reinigen, dus alle vetvlekken eruit en dan met een DONKERE lak de zaak afwerken. Maar schuren blijft het beste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Croco is een geweldig middel om je parketvloer er weer als nieuw uit te laten zien.
http://www.uwvloerspecialist.nl/lecol-croco-finish-p-16404.html?gclid=CJSHnp-t57ECFUOIDgodFHgARQ
Toch blijft de beste oplossing schuren en een goede parketlak (b.v. Glitsa) te gebruiken. Daarna kun je je vloer prima bijhouden met Croco
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was zelf wel verrast door de parket reiniger van HG
Maar die verwijderd alleen de vlekken, niet de lak, dus da's misschien niet helemaal wat je zoekt.

"HG parket krachtreiniger (p.e. polish remover) (HG product 55) is speciaal ontwikkeld voor het gemakkelijk, snel en veilig verwijderen van hardnekkig vuil en vet van gelakte parketvloeren. Het is tevens geschikt voor het verwijderen van polish- en andere beschermfilms, zoals de HG parket beschermfilms (HG product 51/52). Dit product is absoluut veilig voor de laklaag.
Los één liter op in een halve emmer (5L) lauw water en breng dit op met behulp van een dweil of mop. Vervolgens ongeveer 5 minuten laten inwerken. Hierna de oplossing van het oppervlak verwijderen met behulp van een dweil, waarbij deze regelmatig moet worden uitgespoeld en uitgewrongen. (Eventueel kan een waterzuiger worden gebruikt.) Aansluitend de vloer nog 1x nadweilen met schoon water."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn ouders hadden een prachtige parketvloer...
helaas is een van de consequenties het onderhoud, natuurlijk.
ik zie ze nog met de schuurmachine en de vernis, een paar dagen heel hard werken! voor een mooie vloer.
zij deden dit elke 2 jaar.

misschien zijn er nieuwe technieken, onderstaande informatie uit onderstaande bron:

Hoe vaak moet u uw parketvloer laten behandelen?
Voor onderhoud van parketvloeren geldt: groot onderhoud is meestal alleen nodig na achterstallig onderhoud. Als u uw vloer één maal in de 1 á 2 jaar een klein onderhoud geeft en elke 6 á 7 jaar een periodiek onderhoud wordt groot onderhoud uitgesteld of zelfs overbodig. Kiest u voor alleen groot onderhoud, dan moet dit zeker één keer in de 10 tot 15 jaar gebeuren. Uw vloer blijft dan echter niet continue mooi, wat bij regelmatig onderhoud wel het geval is.