bij welke was moet je je spijkerbroeken doen? en bij welke was je bh's en ondergoed? en op hoeveel graden moet je alles wassen?

jaa klinkt stom, maar ik heb nog nooit gewassen thuis behalve handdoeken. nu ga ik op mezelf en vraag ik me af hoe het moet. nu weet ik wel dat je je kleding moet schrijden in handoeken, wit, bont en donkere was, maar waar moet je, je spijkerbroeken bij doen of moeten die appart? en hoe zit het met bh's en ondergoed? en op hoeveel graden moet je alles wassen?
Alvast bedankt,

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
105.1K

Het beste antwoord

Wij (gezin twee kinderen) hebben eigenlijk maar drie wassoorten:

Bonte was, op 60 graden: onderbroeken, handdoeken, soms het beddengoed, vaatdoeken, theedoeken.

Fijne was, op 40 graden: lichte kleuren; hempjes, mooie lichte tshirts, bh's, lichte sokken.

Bonte was, op 30 graden: donkere sokken, donkere tshirts, spijkerbroeken, donkere sportkleding.

Zo kan er niets gebeuren met kleuren!

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergat ik nog: het beddengoed gaat soms bij de lichte was. Wij hebben veel lichte hoeslakens en over het algemeen licht beddengoed of beddengoed wat allang niet meer kan verkleuren. Als je heel donker beddegoed hebt, of pas nieuw, moet je dat niet doen en dan kun je beter een extra donkere bonte was op 60 graden doen en die 60 graden was scheiden in donker en licht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik zet mijn wasmachine altijd op 40 graden gemengde was.
- Spijkerbroeken was ik apart, alles spijkerbroeken verzamelen en ineens doen (ik heb er veel)
- Ondergoed doe ik vaak samen met de handdoeken, of gewoon met de bonte was.
- BH's kun je overal het algemeen bij de bonte was ingooien, het is wel aan te raden zo'n speciaal BH waszakje te halen (heb ik bij de lingeriezaak zien liggen bij de kassa). Dit is tegen beschadigingen.
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Waarom die -? + van mij, dat iemand het anders doet, is geen reden om te minnen.
Afgezien van wol, zijde en andere kwetsbare stoffen, even controleren of alles kleurecht is (nacht in het koude water leggen), goed wasmiddel gebruiken en het hele zaakje op 40 graden in de trommel doen. Uitzondering witte was: als je bloedsporen hebt, deze dan op 80-90 graden wassen, anders gewoon bij de 40 kiepen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was zelf bijna alles op 40 graden, en mik in elk geval ondergoed en handdoeken bij elkaar. Als je gekleurd ondergoed hebt of lingerie waar je heel zuinig op bent kun je dat niet altijd doen, maar ik heb gewone witte katoenen onderbroeken waarvan het me echt niet boeit als ze bijvoorbeeld lichtblauw zouden verkleuren omdat ze samen met een spijkerbroek gewassen zijn. Idem voor de handdoeken. Dus het is ook net een beetje wat je zelf belangrijk vindt.

Als er geen aparte aanwijzingen op staan en je geen rare vlekken hebt, is 40 graden trouwens prima (behalve wol of hele kwetsbare dingen). Een spijkerbroek kun je dus ook prima op 40 graden wassen. De eerste keer even apart voor de zekerheid, of even een keer in de biotex of een nachtje weken in water met een scheutje azijn, dan zie je ook vanzelf of het afgeeft. Donkerblauwe spijkerbroek zou je apart met andere donkere kleuren kunnen wassen, behalve als het je - zoals mij - niet uitmaakt of je handdoeken verkleuren.

Bh's kun je het beste in een netje doen en zeker niet heter dan 40. Veel programma's hebben een programma voor fijne was of zelfs aan handwasprogramma. Zeker met goede (vaak dure) bh's, kun je daar beter wat zuiniger op zijn. Ik doe ze zelf eigenlijk altijd gewoon in een sopje biotex, maar zolang je ze (zeker bij beugelbh's!) in een netje doet, kan een handwas- of 30-graden machinestand over het algemeen ook prima.

En als je één aparte spijkerbroek of bijzonder shirtje in donkere kleur hebt waar je erg zuinig op bent of twijfelt of ie afgeeft, leg 'm dan gewoon even in de biotex. Zolang het om incidentele handwasjes gaat is het nauwelijks extra moeite, en je bespaart jezelf potentiële wasdrama's.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja, en vergeet niet om broeken en T-shirts met opdruk even binnenstebuiten te keren voor je ze de machine in plempt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spijkerbroeken horen bij de bonte was, wat bij ons inhoud alles wat gekleurd is, dus ook mijn beddengoed 30 of 40 graden.

Dan heb ik nog een warme was, die is ook gekleurd trouwens, maar dat zijn handdoeken washandjes ondergoed en sokken, bh's, vaatlapjes en theedoeken, allemaal kleurtjes hier 60 graden

En dan heb je nog witte was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan nu, hoe ik het doe:

Spijkerbroeken, en donkere broeken doe ik apart van de rest. Op 40 graden bont programma. Ik gebruik hiervoor Robijn black velvet. Voor het behoud van de donkere kleuren, ja werkt echt!

Gewone bonte was (dit houd in alles wat gekleurd is) op 40 graden wassen, op het bont programma. Dit zijn bij mij, handdoeken, T Shirts, sokken, ondergoed, alles wat gekleurd is, en niet van speciale stof is gemaakt. Dit doe ik met kleur wasmiddel van AH huismerk.

Witte was, alles wat bijna of geheel wit is. 40 graden met AH wasmiddel voor witte was.

Erg vieze dingen kun je warmer wassen, maar let op dat je spullen niet gaan krimpen.

Heb je maar een kleine was, gebruik dan een wasprogramma voor een mini was, of kleine was, korte was. Het staat op iedere machine anders aangegeven.

Dan de speciale dingen:
Wol, wassen op het wolwas programma. Waarom, als je het te heet wast, dan krimpt het niet maar zet het uit, en gaat de vorm eruit. En het centrifugeren zit veel lager dan bij het gewone programma.

BH's in een zakje doen. (€2,99 bij Livera) Voor het behoud van je wasmachine en van andere kleding die erbij in de machine zit, en niet voor het behoud van de BH zoals veel mensen denken. De haakjes kunnen je wasmachine en andere kleding kapot maken.

Mijn spier witte blousen van mijn uniform. Deze was ik met een schepje Vanish erbij. En ik merk dat mijn blousen daardoor toch witter zijn, dan wanneer ik het niet gebruik. Maar let op, want bij verkeerd gebruik bij gekleurde kleding bijvoorbeeld kan het vlekken geven alsof je bleekwater erover gemorst hebt.

Dan heb je vaak ook nog een "delicaat" programma, dit is voor zijde en dat soort "dure"dingen die bijna niemand heeft.

Nieuwe kleding eerste keer op de hand wassen. Want vooral broeken kunnen erg afgeven.

Laatste tip, let op het waslabel. Hieronder een bron waarop alle figuren staan uitgelegd.

Toegevoegd na 7 minuten:
En dan vergat ik nog. Ik gebruik alleen vloeibaar wasmiddel, in een bolletje, en dan zo de machine in. Ik heb met poeder gehad, dat ik poedervlekken in mijn kleding kreeg.

Ik gebruik geen wasverzachter, want ik heb geen ruimte om was op te hangen, dus alles gaat bij mij in de droger. Daardoor word de was toch wel zacht. (behalve kleding die niet tegen de droger kan, dit hangt op een hangertje aan de kapstok te drogen.)

En probeer bij kleding met ritsen er aan te denken, de ritsen dicht te doen. Dit voor het behoud van je wasmachine en andere kledingstukken.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wow, wat een militaire operatie is de was doen bij jou zeg!
Ik voel me nu met mijn 2 wasjes, 1 vooralles waspoedertje en mijn vriend het zonnetje, wel een beetje een simpele ziel........
HeerVoldemort
11 jaar geleden
haha ieder doet het op zijn eigen manier hoor. Ben er hooguit een paar minuten mee bezig. ff uitsplitsen en de machine in :-) daarna kijk ik er pas weer naar om als de droger klaar is, ff opruimen en weg. Het lijkt veel werk als je het zo ziet. Maar als je het van te voren al goed bij de vuile was legt (ritsen dicht, wit bij wit etc. etc.), dan is het alleen nog een kwestie van machine vullen. Strijkbout? wat is dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahahah, ja echt hè, en een strijkplank? Nog nooit van gehoord! + voor de uitleg.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Toen ik 4 jaar geleden ging samenwonen heb ik een strijkplank en strijkbout gekocht. Vorig jaar voor het eerst uit de verpakking gehaald. Voor de overhemden van mijn vriend, en raad eens, hij mag ze zelf strijken haha