Wat zijn de voor- en nadelen van een prive huishoudelijke hulp ?

als chronisch zieke heb ik jarenlang hulp gekregen via een organisatie maar die heeft de prijs vervijfvoudigd dus moet ik op zoek naar een "prive" huishoudelijke hulp maar moet je die verzekeren, kan je de kosten van de belasting aftrekken en waar moet ik allemaal aan denken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Prive ingehuurde huishoudelijke hulp is aftrekbaar, mits er een medische noodzaak is. Bijvoorbeeld: chronische ziekte.
Invullen bij: specifieke zorgkosten / uitgaven voor extra gezinshulp. Tot € 30.000 is er geen drempel voor deze kosten. Daarboven: 1, 2 of 3 procent van het inkomen. Boven € 60.000 - 3% drempel. Dit deel wordt dus in mindering gebracht op de kosten voor huishoudelijke hulp.

De Eigen Bijdrage voor een modaal inkomen is ruim € 100. voor 12 uren hulp per 4 weken. Boven modaal loopt de eigen bijdrage fors op. In de praktijk zie je dat inkomens beneden modaal huishoudelijke hulp via WMO inhuren cq via PGB. Inkomens boven modaal huren liever particulier huishoudelijke hulp in. Deze hulpen werken vrijwel uitsluitend 'zwart' Daar kan je ach en wee over roepen maar EN hulp EN particulier die inhuurt kiezen hiervoor vanwege het kostenplaatje. Wil de (witte) hulp € 12 overhouden, dan moet er € 18 of meer worden betaald. Dan wordt er gekozen voor € 12,50 x 3 uren zwart.

NIet alleen moet er belasting worden betaald door de (witte) hulp, ook moet de algemene heffingskorting (via uitbetaling inkomen partner) nogal eens worden ingeleverd. Als er dan bovendien fiks ingeleverd moet worden aan huurtoeslag (en zorgtoeslag) is de keus snel gemaakt.

Info: globaal per € 1000 inkomen: inlevering van € 50 zorgtoeslag en € 200 tot € 300 huurtoeslag. Dat is alleen al een 30% wat ingeleverd wordt. Daarnaast dus nog de inkomstenbelasting + aparte aanslag ZVW (zorgverzekeringswet = 5%)

Eigen bijdrage via WMO: om de eigen bijdrage van het CAK te bepalen is er een goede rekenhulp.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mijn huisbaad heeft een hh hulp van marktplaats gehaald en betaald geen extra kosten als verzekering. Alleen de uren die gewerkt worden.
Is de hulp ziek dan krijgt ze geen geld en de huisbaas geen schoon huis.
Ook een nadeel: je weet niet wie je in huis haalt, hulp zit wel aan je persoonlijke spullen, je moet slexht nieuws (klachten, ontslag) zelf vertellen en onderbouwen.
2 gelijken gaan een zakelijk iets aan, als je een kenau in huis haalt delf je het onderspit, én het is zwart.
Voordeel: je hebt hulp, goedkoop en misschien tref je een gouden mens.
Wit inhuren weet ik nix van. Ik moet zelf schoon maken.
Stichting MEE kan je wellicht helpen of informeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
Foeiiiiiiiiii een zwart betaalde hulp.!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, schandalig he! Mijn huisbaas moet zich schamen. Volgens mij tilt ze ons huurders ook middels de energie-rekening.
Je kan een 'witte' hulp zoeken.
Via internet zijn organisaties te vinden die iemand voor zoeken.