Wat is goedkoper? Met de hand afwassen of een vaatwasser?

Ik heb een vaatwasser, maar stond met de hand een vaat weg te werken en stond me in een keer af te vragen wat is goedkoper? Iemand enig idee? mijn gevoel zegt namelijk dat met de hand goedkoper is, maar klopt dat ook?

Toegevoegd na 54 minuten:
nou ik stond vandaag ook in de supermarkt en zag dat een pak met 72 vaatwastabletten gewoon 17 euro kost... kweet niet maar een flesje afwasmiddel kost 2 euro misschien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Hier is uiteraard onderzoek naar gedaan.

"Afwassen met de hand is energiezuiniger dan een vaatwasser, op voorwaarde dat het warme water uit een zuinige HR-combiketel (of een ander warmwatertoestel met een hoog rendement, zoals een zonneboiler) komt.

Komt het warme water uit de kraan van een toestel met laag rendement, bijvoorbeeld een elektrische boiler, gasboiler of keukengeiser, dan is een A-label vaatwasser zuiniger. Die verbruikt doorgaans wel meer water dan een handafwas.

Zuinigste handafwas: zonneboiler
Afwassen met de hand gaat het zuinigst als een zonneboiler voor het warme water zorgt. Dan is er namelijk geen gas of elektriciteit nodig om het water op te warmen.

Hot-fill vaatwasser
De zuinigste vaatwasser is een afwasmachine met energielabel A die is aangesloten op de warmwaterkraan: een zogeheten hotfill-vaatwasser".

Dit betreft slechts het energieverbruik. De afschrijving van de vaatwasser en het gebruik van het veel duurdere vaatwasmiddel hebben uiteraard ook nog invloed op de uiteindelijke prijs per vaatwasbeurt.
Het uiteindelijk resultaat zal zijn dat in vrijwel alle gevallen met de hand afwassen goedkoper is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Een volle machine wassen is goedkoper dan met de hand. Echter, een machine met een klein beetje afwas laten draaien is duurder dan met de hand afwassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je volle machines draait, is het met de vaatwasser een stuk zuiniger!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk wanneer je alleen of met z`n tweeën bent een afwasmachine goedkoper is. Want indien je voor iedere keer na het eten alles gaat afwassen je meer energie kwijt bent dan dat je eens in de 2-3 dagen de vaatwasser aanzet. Bij een gezin is de vaatwasser m.i. duurder want o.a.de pannen/schalen zijn groter en dus kan er ook minder in de vaatwasser maar verbruikt hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vaatwasser is niet goedkoper maar wel een stuk beter voor het milieu. Een vaatwasser gebruikt, afhankelijk van het programma, minder dan een volle gootsteen voor de afwas met de hand.

De aanschaf van een vaatwasser is natuurlijk wel een stuk meer dan de besparing van het water, je betaald natuurlijk ook voor een stukje "gemak".

Dus niet goedkoper, wel vaak beter voor het milieu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat de meeste mensen bij dit soort vragen vergeten: wat is jouw tijd je waard?

Persoonlijk heb ik betere dingen om te doen met mijn tijd dan de afwas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De afwas in de machine zetten en er weer uit halen kost ook tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk. Maar wel minder tijd dan de afwas af te wassen, in een droogrekje te zetten, af te drogen en dan pas in de kast te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, lang leve de vaatwasser!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'T is wel iets sneller denk ik, ja.
Ik heb het idee,dat het handmatig(maar heb geen vaatwasser) altijd voordeliger is. Vooral als je de aanschafprijs van een vaatwasser afzet tegen die van een paar handen! En hoelang gaan ze mee? Als je goede handen hebt een mensenleven lang en een vaatwasser toch wel een stuk korter!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je 'm al hebt, maakt 't niet veel meer uit - gebruik 'm totdat ie kapot is. Als je een nieuwe moet kopen: dan kan 't niet uit. Zo'n apparaat heeft een afschrijving van misschien 150 euro per jaar. Dat haal je er niet snel uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruik plastic bestek en borden, weet je hoe goedkoop dat dat is...

en Nooit meer afwassen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er maar helemaal hoe je de afwas met de hand of met de vaatwasser doet. Wanneer je machine maar half vol hebt is dat duurde dan wanneer je de afwas met de hand in een teiltje water doet. Wanneer de vaatwasser vol is wanneer je 'm aan zet is hij redelijk zuinig. Wanneer je onder de lopende kraan met de hand afwast en telkens weer afwasmiddel op je borstel doet dan ben je natuurlijk duur uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goedkoper is na 23.00 een volle automaat op goedkope avond tarief
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergeet niet in de berekeningen mee te nemen dat er altijd dingen zijn die niet in de vaatwasmachine mogen.
dan heb je dus toch nog wat handafwas.

Volgens mij, als je de productie van het apparaat, het afwasmiddel en stroom en sterkere slijtage van het serviesgoed meerekent ... is de machine toch wat duurder dan 1 a 2 keer per dag een teiltje water, plus de vervanging van de borstel en het afwasmiddel.
Daarnaast is het verzamelen van vieze vaat in de machine niet echt fris, en verzamelt er zich allerlei vuil, op plekken in de machine waar je niet bij kan om schoon te maken.

Ik kies zoals wel duidelijk is uit het bovenstaande voor dat halve uurtje per dag handafwas. Het is bovendien een goede manier om warm te worden als je het koud hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij is geleerd dat een volle machine goedkoper is dan alle afwas door de dag heen. Want haast niemand spaart de afwas op en dit is één van de boosdoener, al die kleine wasjes..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een handafwas in combinatie met een zonneboiler is het meest milieuvriendelijk. Een vaatwasser aangesloten op de warme kraan (een zogeheten hot-fill aansluiting) is een milieuvriendelijk alternatief.
In huishoudens met een warmwatervoorziening op gas, is afwassen in een teil of afwasbak energiezuiniger dan de vaatwasser. De vaatwasser verslaat de handafwas wanneer er bij handwas extreem veel warm water wordt gebruikt (zoals bij het afwassen onder een lopende warmwaterkraan).
Bij elektrische warmwatervoorziening is een vaatwasser energiezuiniger, mits u het apparaat efficiënt gebruikt. Efficiënt wil zeggen: vol beladen, waardoor de vaatwasser in een gemiddeld huishouden (2,3 personen) niet meer dan vier keer per week aan staat..Het waterverbruik van een vaatwasser is over het algemeen hoger dan van een handafwas.