In een instelling voor gehandicapten worden theedoeken, vaatdoekjes , handdoeken samen met dweilen in de was gedaan. Is dit onhygienisch?

Een bewoner van zo'n instelling vindt dit onhygienisch en heeft een klacht ingediend. Wat is wijsheid in deze?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (9)

Nee, ik vind dat geen probleem zolang er op 60 graden of meer gewassen wordt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier staat ook dat je dweilen moet wassen op 60 graden en dit gaat over hygiene bij de kinderopvang: http://www.ggdzeeland.nl/doelgroepen/kindercentra/ggdwijzer04/?s=ggdwijzer0-4_Hygiene_in_het_kindercentru.htm

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kunt ook wegwerpdweilen gaan gebruiken maar het belangrijkste is dat je doekjes die nat zijn (vaatdoeken, dweilen) meteen in de was doet en niet ergens laat liggen zodat een ander ze weer kan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het mij vraagt heeft deze bewoner gelijk.
et is ook onhygienisch.
Dit behoort apart te worden gewassen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat moet er dan apart gewassen worden?
En wie gaat dat doen?
En wie gaat dat betalen?
nee het kan geen kwaad, mits men wel op een temperatuur wast waarop bacterien worden gedood..
zou men dit in 30 graden wassen zou er eventueel nog bacterien zitten..

in de witte was thuis , wast men toch ook ondergoed en theedoeken en handdoeken samen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de onderbroek van mijn schoonmoeder gaat toch echt apart (in de bleek)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou mijn schoonmoeder haar onderbroek was alleen al wasmachine vullend...
die droeg geloof ik onderbroeken met schouderbandjes!!!
ik kan me nog herinneren dat ik een onderbroek uit het machien haalde, en dacht t een laken was...er kwam geen eind aan!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms, als ze hier logeert ja. En van haar bh's kan ik een hangmat maken, ligt heeeerlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
whuahahahahaha lol...
Rieneke1
12 jaar geleden
plus marion, ook voor je reactie :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je ...;-)))
Wasgoed in instellingen wordt altijd erg heet gewassen en nauwelijks uitgezocht. Ze gooien gewoon alles bij elkaar in en hoed heet. Hygienisch is het dus wel.
Alleen, t wasgoed ziet er vaak niet uit, verkleurd en vaak is t stug.
Kleren kun je er daarom beter niet laten wassen, het is juist geschikt voor het spul wat jij beschrijft. Daar doen ze het voor... Heet en alles ineen. Is voor dat niet erg. Maar je blouse...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vette + voor "blouse"
Juist theedoeken, vaakdoeken, handdoeken en dweilen kunnen prima samen in de was.
Daar is niks onhygienisch aan.
Dat kan allemaal heet gewassen worden en dan is het allemaal schoon.

Je kunt in een instelling niet ieders persoonlijke gewoonten en gebruiken en normen over hygiene of wat dan ook toepassen.
Dat zou onbetaalbaar worden.

In kleine huishoudens wordt het toch ook allemaal samen gewassen? Ik zou niet weten wat ik zou moeten scheiden in de dingen die jij opnoemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
zo is dat momo, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ik zou dweilen op 90 graden wassen doe ik op mij werk ook altijd theedoeken kunnen hier dan gewoon bij.Thuis zet ik ook regelmatig de wasmachine op 90 graden met theedoeken vaatdoeken etc bij elkaar in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry hoor, persoonlijk vind ik dit NIET kunnen.
Meestal zijn het die dweilen met al die losse strengen en daar komen echt veel vezels af.
Deze gaan aan de theedoeken kleven en dan kun je wel zeggen: Het is op 60 of 90 graden gewassen, maar ik vind dat die bewoner gelijk heeft, het is uiteindelijk zijn bord dat daar mee afgedroogd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou eerst eens met deze bewoner in gesprek gaan. Misschien zou je samen met hem / haar kunnen kijken hoe de was er na het wassen uit komt. Als de bewoner ziet (en ruikt) dat alle was schoon is, krijgt hij de gelegenheid zijn mening bij te stellen.
Betrek hem maar wat meer bij het huishouden, blijkbaar ligt daar zijn interesse. Een klacht wordt vaak ingediend als men het gevoel heeft dat hij niet gehoord wordt, niet serieus genomen wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het onhygiënisch?
Dat hangt af van onder andere het volgende:

Op hoeveel graden worden de stukken gewassen?

als alles in de kookwas gaat dan is er volgens mij geen probleem. De (meeste) bacteriën gaan dood en dat is voldoende.

Als alles koud(er) gewassen word dan is het onhygiënisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag net pas dat deze vraag al een aantal dagen open staat. Mijn antwoord is dus al een aantal keer gegeven, Excuses!