Heet water met soda laten weken dan laat alles vanzelf los van de bodem.
Zonodig herhalen.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

En dan ook de oven aanzetten, ongeveer op 40 graden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inspuiten met een goede ovenreiniger,zonodig 2 keer doen,daarna is het echt wel schoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met HG oven, grill & barbecue reiniger.
Het product verwijdert snel en grondig al het aangebrande en zelfs ingebrande vet uit je oven. De werking wordt versterkt door de te reinigen oppervlakken handwarm te verwarmen.

Besproei het oppervlak en laat de reiniger 3 tot 5 minuten inwerken. Maak het oppervlak nu schoon met een natte spons. Nadat al het vet is verwijderd, de oven nogmaals goed schoonmaken met heet water. Bij sterk vervuilde ovenbakplaten de behandeling enige malen herhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eerst eens of de bodem misschien een losse plaat is, zo ja, die dan loshalen, misschien moet je wat (voorzichtig!) wrikken omdat de boel vastgebakken zit, anders proberen de randen al wat schoon te krijgen met onderstaande tips.
Dan kun je 'm in een teiltje zetten met daarbij een sopje van heet water en soda, na een tijdje weken de plaat omdraaien, kijken of de geweekte kant al schoon te krijgen is. Als dat lukt, het sop verschonen voor de onderste helft van de plaat, die ook weer laten weken.
Tip voor als je de plaat eenmaal schoon hebt en weer terugplaatst: doe er aluminiumfolie overheen (let op eventuele gaten).
Voor een vaste ovenbodem: ovenreiniger of een goede keukenreiniger gebruiken (inspuiten, tijdje laten intrekken, en dan met een schuursponsje afboenen, gebruik handschoenen, zeker als je ovenreiniger hebt gebruikt).
In echte nood: insmeren met groene zeep, schaaltje ammoniak in de oven zetten, deur dicht, nacht laten staan - dan wel oppassen als je gaat poetsen, handschoenen aan en pas op je ogen, want dit irriteert.
http://www.eenmanierom.nl/oven-of-magetron-grondig-schoon-te-maken-met-groene-zeep-en-ammoniak/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp dat je al van alles geprobeerd hebt. Dus zijn alle andere adviezen waardeloos. Het enige wat helpt is staalwol. Je "beschadigt" in principe de lak, maar het is het enige dat echt helpt. Laat je niet verleiden om dure rotzooi te kopen die toch niet helpt.