Is het ´schadelijk´ voor de was als het een paar weken/maanden in de wasmand ligt?

Ik heb al een paar weken, misschien wel maanden, een paar jurkjes onderin de wasmand liggen die ik met de hand moet wassen. Het komt er steeds niet van en blijft maar liggen. Is dit schadelijk voor de stof? Ik gooi er geen echt vies of nat wasgoed bij.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Met de hand wassen doe ik zelden tot nooit, en toch blijven mijn kleren mooi. ;)

Ik selecteer altijd de zeer fijne was en doe ze samen in de machine.
Selecteer dan de toets delicaat, centrifuge op 600 en het resultaat mag er zijn. :)

Het blijft dan in elk geval geen weken onderin de wasmand liggen met als voordeel dat je het zelfs nog vaker kunt dragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat is niet erg maar gaat misschien wel stinken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang er maar geen vocht bij zit (maar denk ook aan zweet!) dan kan het weinig tot geen kwaad. Was de kleding bij het erin gooien minimaal vochtig, dan heb je kans dat je "het weer" in de kleding krijgt. Dat zijn van die kleine bruine tot zwarte puntjes cq stippeltjes. Die krijg je er nagenoeg nooit meer uit.

Dus indien droog: Geen probleem. Vocht: is funest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet goed, voor je jurkjes. Het gaat er ook heel muf van ruiken. Kleine moeite lijkt me om ze even in een emmer te doen, met handwas. Daarna goed uithangen en klaar.

Toegevoegd na 3 minuten:
Weet niet waar je wasmand staat, maar als hij op de badkamer staat, is het er altijd wel wat vochtig... Dat is echt niet goed voor het stof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wasmand staat op mijn kamertje. Ik ga het zo meteen wassen. Gewoon een beetje waspoeder in een emmer met heet water en even laten weken? Het is geen vieze was, het is meer voor de frissigheid. Ik heb geen droger of centrifuge en het druppelt bij mij vaak nog héél lang na, vandaar dat het me steeds wat tegenhoudt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het geen wol is of zijde, dan is groene biotex ideaal. Heb er zojuist ook een truitje in gewassen. Ruikt weer lekker fris!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat druppelen is inderdaad minder. Ik hang hem dan de eerste tijd in de douche. Als de grote natheid verdwenen is, hang ik hem op een drogeren plek.
Afhankelijk van het materiaal, kan je het ook eerst in een handdoek draaien. Goed knijpen en dan is de grootste natheid verdwenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede tip, in de douche! Niet erg als het daar nat wordt :) Dankje!
Als de was droog is, is het niet schadelijk. Natte was wel. Dat gaat schimmelen en erg stinken.
Zorg ervoor dat de wasmand niet in een vochtige ruimte staat want zo kan er alsnog vocht inkomen. Bij mij blijft er ook wel eens was liggen maar ik zet die was droog weg. Dan is het niet zo erg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja wel mogelijk schadelijk !gaat stinken .kans op schimmel . Niet schadelijk Vd was wel vr jou . transpiratie bacteriën hechten zich in het weefsel ,kan vervelend zijn .