Hoe een nat matras schoonmaken?

Mijn neefje is hier logeren en hij heeft vannacht in bed geplast (van alle indrukken denk ik).

Hoe krijg je het matras weer het beste schoon zodat weer enigszins fris is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

Logeren bij je tante, spannend, hoor!

"Oma" zegt over dit probleempje:

>
Schut over je matras 1 zak soda en verdeel het helemaal zodat alles bedekt is met soda (1 zak voor een 2 pers bed)laat dit ongeveer 4 uur liggen. dan alles van het matras opzuigen, en je matras is weer heerlijk fris en al het vocht is eruit. Soda neemt vocht op.
- Marian

Kijk wel uit als je soda gebruik op je matras want het neemt wel vocht op en het wordt ook fris dat is waar, maar je stofzuiger kan het niet aan want die gaat op den duur stuk of fikt helemaal van binnen uit, en dan is je matras wel schoon maar je stofzuiger is stuk.
- kleintje

Urinegeur in tapijt of matras verwijdert u het best met een enzymhoudend materiaal, zoals met een sopje van biotex of groene zeep. Eerst voorboenen met een sodasopje.
- Lies
<

Toegevoegd na 8 uur:
Sorry, ik heb niet naar de taalfouten gekeken. Die zijn voor rekening van oma...
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Inspuiten met Dasty {wibra} en laten intrekken daarna met schoon water en opdeppen met droge doek.
Matras laten drogen en het is weer fris.

Als je een stoomcleaner hebt kun je ook met de stoomcleaner erover doen en dan opdeppen en laten drogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst een dikke handdoek pakken en die op de natte plek drukken, het meeste vocht trekt dan in de handdoek.
Vervolgens even met een sopje de vlek nawerken. Dat sopje kan een biotex-sopje zijn maar als je dat niet in huis hebt kun je ook heel goed ee sopje aanmaken met Dreft o.i.d. of eventueel zelfs met shampoo, dat zijn altijd goede alternatieven voor handwas.
Daarna de matras dichtbij een raam open en bloot laten drogen.
De vlek kan zichtbaar blijven maar als het goed is zal de geur wel meevallen. Ik zou een molton kopen voor dat matras, dat beschermt de matras en dan zie ook die vlek niet telkens zo zitten.

Voor de volgende keer dat je neefje komt logeren: ga even naar de action, of een soortgelijke winkel, en koop zo'n molton met een geplastificeerde onderlaag. Dan heeft een eventueel ongelukje niet zo'n vervelende afloop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Strooi zout op het matras! Dit trekt water aan. Daarna het matras stofzuigen en goed laten luchten. Eyeopener! :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker ouderwets aan de slag gaan, eerst eerste sopje met groene zeep, daarna sopje soda en als laatste azijn gemengt met water in een spuitfles en sprayen op de plasvlek, laten drogen en klaar.
Je kan daarna nog wat lavendel olie druppelen op de matras, slaapt extra lekker en ruikt gewoon heeeeerlijk!