Altijd proberen de oorzaak er van te vinden en die aan te pakken.
Schimmel krijg je op plekken waar zich condens vormt, vocht door slaat via de buitenmuur, of lekkage van leidingen en/ of afvoer.
Bij condensvorming is er vaak onvoldoende , verkeerd of geheel niet geisoleerd, wanden en vloeren koelen door de kou van buitenaf steeds verder af en komen in contact met de vochtige binnenlucht, hierdoor ontstaat condens en daardoor ontstaat schimmel.
Het gaat dus altijd om een groot temperatuurverschil, zie het als een koud glas bier in een warme ruimte, direct zal er condens op ontstaan, zelfs zo veel dat het water er van het glas afloopt.
Zo ontstaat ook condens in je huis, dus verschil van temperatuur.
Bij dit soort problemen helpt, meer stoken en meer luchten ook vaak, ook de vochtvreter biedt soms uitkomst, maar het blijft lapwerk als je de echte oorzaak niet aanpakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Goed ventileren, en zorgen dat natte ruimtes (badkamer ed) snel en goed kunnen drogen.
Dit kun je doen door verwarmen en ventileren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Dat zijn goede tips om schimmel te voorkomen, maar ik denk dat de vraagsteller al schimmel heeft en deze wil bestrijden op een natuurlijke manier...
Cryofiel
12 jaar geleden
Gammastraling inzetten. Komt best veel voor in de natuur.
Ik weet dat tea tree schimmelwerend is. Je zou na het schoonmaken tea tree olie in heet water kunnen doen en daarna de plek/plaats na spoelen met dit mengsel.
Maar ik denk dat het voor hardnekkige grote vlekken in huis te mild is en te kostbaar mss ook omdat je best een grote hoeveelheid zou moeten gebruiken dan.

Als het slechts om wat bv kitrandjes in de douche gaat, zou ik het zeker proberen!
Ruikt ook heerlijk trouwens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
droogte ,de beste schimmelbestrijder die er is ,zonder water geen schimmel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in kruipruimte onder woning
inspectie doen en kijken of er schimmeldraden en vruchtlichamen te zien zijn draden kunnen terder woekeren. Schimmels en draden maar ook de grondlaag bij besmetting in kruipruimte saneren is essentieël .behandeling met fungicide is bij last onder vloer niet te vermijden. Schimmels zijn zeer ongezond dn tasten constructie van woning aan