kan ik een nep-leren jas in de wasmachine doen?

hij is enorm vies geworden in het bos, en heb hem met de hand een beetje geprobeerd schoon te maken, maar dat ging niet echt goed... kan ik hem in de wasmachine proberen te wassen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben wel benieuwd naar de antwoorden.
Ik heb n.l., een half jaar geleden, een witte nep-leren jas/coat gekocht. (150euro) Deze heb ik bijna dagenlijks gedragen. Er is tot nu toe, geen smetje op te zien .... ! Zeer wonderlijk, want ik ben echt niet voorzichtig! Maar wellicht is de jas erg vies geworden in het bos. Dry clean by specialist... staat er op de label. Toegevoegd na 4 minuten:
*het label

Het beste antwoord

Er zijn veel meer soorten nep-leer dan echt leer. Dat is vanaf hier dan ok niet te beoordelen.
Kijk eens in het wasvoorschrift. Een verklaring van die tekens vind je hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Wasvoorschrift

Als er een A, een P, of een F in staat, moet je hem eigelijk laten stomen. Je kunt dan toch wel voorzichtig proberen om de jas op een lage temperatuur in een fijnwasprogramma in de wasmachine te wassen, maar de kans bestaat dat het resultaat tegenvalt. De jas wordt dan niet schoon, of de stof vervormt / verandert zo dat de jas niet meer mooi is.

Het is dus een kwestie van afwegen of je het geld voor de stomerij wilt investeren, of dat je het risico wilt lopen de jas te verprutsen.
(Dat geldt natuurlijk alleen als op het wasvoorschrift staat dat de jas niet in de wasmachine mag.)

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan zal je even op het etiketje moeten kijken, als die er (nog) in zit. Als er geen of weinig vulling in zit kan het wel denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja precies.
HEt kan van alles zijn, dat materiaal: +
Als je hem op de stand handwas zet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me niet ,of het moet op het voorschrift staan ,het is meestal glad gesloten materiaal ,hier n mogelijk tipje hang m op in de douche zet m aan ,maar eerst niet er onder maar laat de damp er op komen ,dan met warme vochtige schone doek evt met wat zachte hand zeep voorzichtig ,eerst op stukje wat niet opvalt niet met hete kraan er over pas op