Hoevaak kan ik mijn gordijnen wassen om ze schoon te houden?

Het zijn zware overgordijnen. Er wordt nooit gerookt en veel geventileerd.

Toegevoegd na 12 minuten:
Sorry; hoe vaak per JAAR wassen jullie je gordijnen? Het zijn er nogal wat namelijk ;).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (7)

Zolang ze er schoon uitzien, hoef je ze niet te wassen hoor. Ik was mijn overgordijnen één keer per halfjaar, na de winter en na de zomer. Ik ventileer ook veel en zolang ze nog fris ruiken en niet verstoft of verkleurd zijn, hangen ze voor mij nog goed. :)
amc
13 jaar geleden
Als er niet gerookt wordt en je ventileert, dan is 1x per jaar, b.v. in het voorjaar wassen voldoende.

Bovendien is vaak wassen ook niet bevorderlijk voor gordijnen. Ze kunnen misschien verkleuren en vaal worden of krimpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn mensen die ze nooit wassen. Alleen luchten.
Zware gordijnstof kan daartegen.

Ik heb zelf heel stevige katoen, en er wordt wel gerookt.(niet door mij)
Wij wassen ze eenmaal per jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben cremekleurige gordijnen en er wordt bij ons niet gerookt. Wij wassen ze 1 keer per jaar en dat is echt voldoende als er niet wordt gerookt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er niet gerookt wordt in huis en je ventileert goed, dan is 1 x per 2 jaar voldoende.
Wat wel een frisse geur oplevert, is in het voorjaar en najaar de gordijnen een aantal uur buiten te hangen, uiteraard bij droog weer en liefst met een beetje wind.

(Ik neem aan dat de gordijnen niet in de keuken hangen, want dan wordt het een ander verhaal. Waar gekookt en misschien gegourmet wordt, moet het natuurlijk veel vaker)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons worden ze elk half jaar gestofzuigd en om de 2 a 3 jaar gewassen. Wassen is niet echt nodig als ze in een slaapkamer hangen, maar stof kruipt daar wel in, dus best eens stofzuigen zodat je stofvrij kan slapen. Ook de matras trouwens eens stofzuigen, haalt een hele hoop vieze (onzichtbare) beestjes eruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik werk al jaren in een gordijnenwinkel en ik zie van alles wat voorbij komen. Er zijn mensen die nooit roken en elke 8 weken hun gordijnen wassen, maar zelfs de rokers-kaarsenbranders-open haard bezitters die het nooit wassen.
Wat nou echt het beste is.. misschien 1x per jaar, als je rookt (of kaarsen brandt of een open haard hebt) en 1x per 2 jaar als je dit niet doet.

Pas wel op bij stof met katoen, linnen of zijde erin, deze kan ernstig krimpen, kreuken of kleur/glans verliezen.
Velour kan je beter af en toe eens buiten een paar uurtjes uithangen (luchten) en helemaal niet wassen.

Als je toch wilt gaan wassen, en je wilt enkele tips, stuur me dan een p.b. met je vragen.