Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je een blusdeken wassen?

gaat de werking dan niet verloren?
en gaan roetvlekken er uberhaupt uit

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hangt van de deken af.
Sommige zijn gemaakt van een heel dicht weefsel vanslecht brandbare stof en die kun je gewoon wassen (als je dat zou willen) omdat het materiaal door wassen niet veranderd.
Andere hebben een speciale coating . nabewerking gehad om de brandbaarheid te verlagen, en DIE coating kun je er wel degelijk afwassen. Niet doen dus.

Aan de deken zelf is moeilijk te zien welk type het is. Op de verpakking kijken dus. En alleen de brandbare variant proberen te wassen, en dan nog voorzichtig. (Hand of lage temperatuur wolwasprogramma).

Roetvlekken zullen er wel uitgaan, schoeiplekken waarschijnlijk niet, want daar is het materiaal , hoe brandvertragend ook, dan toch een beetje aangetast.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zou trouwens het zekere voor het onzekere nemen, en een gebruikte blusdeken niet nogmaals gebruiken. Voor hetzelfde geldt is de coating er grotendeels af en vliegt hij de volgende keer wel in de fik. Als het goed is, heb je niet dagelijks brand, en kun je net als een brandblusser het ding na gebruik beter vervangen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Sommigen blusdekens zijn te reinigen en andere zijn voor eenmalig gebruik.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou hem niet wassen. Zijn ze geschikt voor hergebruik? Ik raad aan een nieuwe te kopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding