Wat is beste strategie om je huis altijd schoon te houden ?

Elke dag een kwartiertje poetsen? of 1 keer in de week een halve dag bezig gaan ? Wat is de meest handige strategie hiervoor.

+ de (sorry)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

De stijl van elke dag circa een kwartiertje bevalt me het best. En dan datgene doen wat het meest nodig is. Grote schoonmaakbeurten of opruimzaken moeten meer gepland worden. Dan trek ik een uur of anderhalf à twee.
De beste strategie bestaat m.i. niet, omdat het werk uit uitbesteed kan worden aan een hulp. Je handelt naar bevind van zaken en naar eigen inzicht en geluk......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Alles is niet prioritair. Toilet, badkamer, keuken zijn te belangrijk voor elementaire hygiëne. Daarna vlgs checklijstje.
Dus sommige elke dag, andere 1x per week en garage ea 1 x per maand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet vuil laten worden is een eerste optie... Schoon en vuil zijn relatieve begrippen, beschouw je schoon synoniem met steriel en beschouw je het pas vuil als het uit zichzelf beweegt... Ik denk dat iedereen voor zichzelf de allerbeste optie reeds doet, ieder doet voor zichzelf al het optimale in zijn eigen optiek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg rituelen, leer jezelf rituelen aan, zo doe ik het ook.
Ik begon met s'ochtends een kop koffie, sigaret, wachten op de koffie even keuken schoonmaken. Dat soort dingen. Tegenwoordig is het een automatisme en doe ik dit iedere ochtend. Wat me meestal maar 5 minuten kost omdat alles al schoon was van de dag ervoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met 3 (sinds kort 4) jongens in huis maken we zeker om de dag de wc's schoon, de keuken dagelijks na het koken, vloer vegen dagelijks/om de dag. Dweilen eens per week. Mijn vrouw doet daarnaast het tussendoor vluchtig schoonmaken en ik ben van de grondige aanpak maar minder frequent dus samen houden we de boel leefbaar.
Ik denk dan ook dat je met dagelijks 10-15 minuten, wekelijks 1-2 uur en maandelijks 2-3 uur een aardig eind komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn dingen die *moeten*. Toilet, keukengerei - die moeten schoon zijn, kwestie van hygiëne.

Fornuis mag best vetspetters hebben van de vorige keer dat je een stukje vlees braadde. Het ziet er misschien vies uit, en er zouden zelfs bacteriën in kunnen zitten - maar er is niets dat met die vetspetters in aanraking komt, dus dat is niet erg.

Aan de andere kant - als je direct na het eten het fornuis schoonmaakt, is het heel snel gebeurd. Wacht je twee of drie dagen, dan kost het veel meer moeite. Kennelijk droogt het vet toch in, of zo.

Hetzelfde voor het toilet. Zie je een remspoortje, haal dan meteen de borstel er even langs. Dan is het in tien seconden weg. Wacht je tot een paar uur later, of tot de volgende dag, dan ben je een paar minuten aan het schrobben.

Kijk dus naar de totale tijdbesteding. Meteen schoonmaken kost de minste tijd. Dan eens per week, of wanneer het uitkomt, een wat grotere schoonmaak. Zo heb je het beste rendement van je tijd, en blijft alles altijd voldoende schoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
laten doen denk ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst voor jezelf op een rijtje zetten hoe vaak je vind dat bepaalde werkzaamheden moeten gebeuren. De definitie 'schoon' verschilt van persoon tot persoon. Wil je elke week je ramen zemen, eens per maand of....? Heb je een gezin dan zul je bepaalde dingen vaker schoon moeten maken dan wanneer je alleen woont. Als de huishoudelijke klussen dit op een rijtje hebt, kun je kijken wat het beste bij jou en jouw werkzaamheden past. Daarna er routine van maken dan kost het je het minste energie en ergernis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb lang met diezelfde vraag rond gelopen.
Een paar jaar geleden stond er een artikel in Libelle (nr. 33 van 2003 of 2004) en ik heb dat bewaard.
Persoonlijk vind ik niet alle tips even geweldig, maar het is niet verkeerd.
Wat ik zelf belangrijk vind is gemakkelijke hulpmiddelen voor de schoonmaak. Dat is waarmee je handen niet vuil worden. Goed passende handschoenen en een mop die terwijl je staat kan worden uitgewrongen in een hulpstuk van de emmer. Dezelfde mop moet overal bij kunnen.
Algemeen: eerst stofzuigen (ook WC en doucheruimte). Mijn stofzuiger heeft meerdere instellingen en mondstukken. Gewoon, als er iets geknoeid wordt meteen opdoen zodat het niet aankoekt.

In dat artikel stond een boekverwijzing (zie bron).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gemakkelijkste is gewoon om het 1 keer per week goed te doen en de rest van de week bij te houden. Ik weet natuurlijk niet hoe groot het huis is, waarin je woont. Maar een kwartiertje per dag lijkt mij heel erg weinig. En dat zeg ik als profesional...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij houden iedere dag wat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een tijdje meegedraaid met een poetsgroep. Een opdracht voor iedere dag en heel veel tips. Het werkte wel, totdat er iets (ik weet niet meer wat) veranderde in mijn persoonlijke routine. Toen ben ik ermee gestopt. Misschien zijn ze nog wel actief - zie bron