Klopt het dat we, ook als we niet thuis zijn, gas verbruiken?

Hallo,

Ik heb sinds kort een digitale meter die het verbruik van gas per uur aangeeft.
Nu vroeg ik mij af of het normaal is dat er steeds verbruik aangeven is ook indien wij een dag niet thuis zijn.

Afgelopen weekend geeft het aan dat er elk uur 0.001M3 verbruikt is (of 0.011kwh)
Is dit normaal? Of zou er geen verbruik mogen zijn als de verwarming volledig uit staat?

Onze boiler is de vaillant turbotec pro

een jaar geleden
in: Energie
5.5K
Thecis
een jaar geleden
De boiler wordt waarschijnlijk op temperatuur gehouden. Dat kost een klein beetje gas om elke keer bij te verwarmen. Zou dat het kunnen zijn?
fremar
een jaar geleden
ook de waakvlam verbruikt een beetje gas
ronron1212
een jaar geleden
@Thecis boiler is meestal electra
Utrecht
een jaar geleden
@ronron1212: In veel huizen hangt een HR Combiketel. Die geeft ook warm water.
Het kan inderdaad zijn dat deze combiketel een kleine hoeveelheid warm water op voorraad houd en dit telkens moet bijwarmen. Mijn (Atag) ketel deed dat ook op de Comfort stand. Nu op de Eco stand niet meer.
ronron1212
een jaar geleden
@Utrecht in de vraag geen verbruik mogen zijn als de verwarming volledig uit staat
Alle cv ketels geven ook warm water weet niet beter
Aron11
een jaar geleden
hallo, voor de zekerheid heb ik de volledige CV ketel gisteren avond uit gezet. (rond 20:00)
Nu zie ik dat in de nacht er ook nog steeds elk uur 0,001 m3 gas verbruikt is volgens de app . Een waakvlam lijkt me niet de oorzaak want dit verbruikt volgens mij meer als 0,001m3 per uur. normaal hebben nieuwe toestellen ook geen waakvlam
Thecis
een jaar geleden
Veel boilers zijn inderdaad op gas. De vaillant turbotec pro is een HR gasketel. Het verbruik van 0.001 m3 is 1 liter per uur. Dit is niet veel, maar kan me goed voorstellen dat je wilt weten waar het vandaan komt. Als de ketel helemaal uit staat, zou het geen "op temperatuur houden" moeten zijn lijkt me. Dan weet ik het ook niet.
TurfGraver
een jaar geleden
Draai eens een nacht de hoofdgaskraan dicht.
ronron1212
een jaar geleden
Dan is het dus geen boiler maar een cv ketel
ronron1212
een jaar geleden
Boiler of cv-ketel?
Het eerste onderscheid dat je moet maken is de toepassing waarvoor je warm water nodig hebt. Heb je enkel warm water nodig voor de verwarming, dan helpt een cv-ketel je daarmee uit de nood. Cv staat voor centrale verwarming. Via de thermostaat kies je de juiste temperatuur, de cv-ketel doet de rest. Een boiler daarentegen zorgt enkel voor warm water in de keuken of de badkamer. Wanneer je dus over een cv-ketel beschikt voor je verwarming, heb je steeds een boiler nodig voor warm water in de douche of bij de afwas. Beide vullen elkaar aan en staan in voor de gehele warmwatervoorziening in je huis.
Combiketel = cv-ketel + boiler
LeonardN
een jaar geleden
@ronron1212 Je stelt: "@Thecis boiler is meestal electra"
Stel dat dat klopt, dan zijn er dus nog steeds boilers(en cv-ketels en combiketels) op gas.
Welnu, als de vrager een volledig elektrische verwarmingapparaat zou hebben, WAAROM zou hij dan in zijn vraag spreken over gasverlies en zijn boiler (cv-ketel/combi)? Maar goed laten we de vraag verder bekijken:
"Onze boiler is de vaillant turbotec pro"
https://www.gebruikershandleiding.com/Vaillant-turboTEC-pro/preview-handleiding-314393.html?page=0062
Pagina 44:
De Vaillant atmoTEC pro/atmoTEC plus en turboTEC pro/turboTEC plus-toestellen zijn compacte >>gas<<wandketels, die bovendien zijn uitgerust met een geïntegreerde warmwaterbereiding Of het nu een CV-ketel / boiler / combiketel is is niet zo relevant (niet voor deze vraag).
Het is een : >>gas<<wandketels
Dus met gas. Had je zo kunnen vinden met de info van de vrager. https://nl.aliexpress.com/item/1005002524125758.html
Gas Boiler Vaillant Turbotec Pro Vuw 242/5-3 (24 Kw)
ronron1212
een jaar geleden
@LeonardN een boiler is geen cv ketel dus gebruik de juiste woorden voor het juiste. In de vraag gaat het niet om een boiler die alleen water warm maakt en meestal op electra werkt.
Een cv ketel of ook wel combi ketel verwarmt het huis en het water meestal op gas.
LeonardN
een jaar geleden
@ronron1212 Wanneer gebruik ik de onjuiste term?
ronron1212
een jaar geleden
Of het nu een CV-ketel / boiler / combiketel is is niet zo relevant (niet voor deze vraag). Dat is het dus wel
LeonardN
een jaar geleden
Dan heb je een probleem met mijn stelling. Ik gebruik nergens een onjuiste term mijns inziens. Maar goed. Inderdaad maakt het uit dat de vrager boiler stelt waar hij klaarblijkelijk CV-installatie of Combiketel bedoelt.
Immers als het een boiler is is dat niet van invloed op de centrale verwarming. Nog steeds is me dan reactie 3 onduidelijk. En waarom je niet reageert richting de vrager ipv richting Thecis en Utrecht. Maar goed ik zal nu voortaan CV-ketel of combiketel zeggen als dat bedoeld wordt, ga jij dan Combiketel zeggen als dat bedoelt wordt?
Of snap ik je opmerking: "Alle cv ketels geven ook warm water weet niet beter" niet goed?

Antwoorden (2)

In dit geval kan sprake zijn van lekkage.
Bron: https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/hoeveel-m3-gas-mag-mijn-gas-instalatie lekken
(het woord installatie is in de link geschreven als: instalatie)
Correcte link: https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/hoeveel-m3-gas-mag-mijn-gas-instalatie-lekken
Toegevoegd op 12 september 2022 12:40: tekst
een jaar geleden
Aron11
een jaar geleden
Hallo, Het enige wat wij hebben zijn de 2 foto's in deze link
Ik denk dat het dus een combi is. https://ibb.co/v1zN6VB
https://ibb.co/xhY335S
ronron1212
een jaar geleden
Is dus geen boiler maar een combi cv ketel @Aron11
Als er niemand thuis is en de waakvlam blijft branden, dan heb je altijd een beetje gasverbruik.
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
In de vraag staat @jc54 zijn als de verwarming volledig uit staat
TurfGraver
een jaar geleden
Is deze ketel zo oud dat het nog met een waakvlam werkt?
Tegenwoordig hebben ze allemaal elektronisch ontsteking.