kan ik een kachelpijp zwart maken met kachelzwart?

ik heb kachelpijpen aan mijn jotul houtkachel, de bekende grijze gegealvaniseerde, kan ik die op de een of andere manier zwart maken want ik vind ze niet echt heel mooi maar heb ook geen zin om van die loeidure zwarte pijpen te kopen..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.7K

Het beste antwoord

Ik zou het inderdaad gewoon met Zebraline, ouderwetse kachelpoets, proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

je kunt eenvoudig er een spuitbus voor kopen die een hittebestendige zwarte verf bevat, even vragen in een winkel waar ze kachels verkopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, kun je ook bij auto-onderdelenshop halen. Heb je ook in mooi mat zwart. Kies de variant die een zo hoog mogelijk gradental aankan. Kost een tientje geloof ik en blijft heel mooi mits je kachelpijp te voren goed ontvet en zorgt dat hij de eerste keer niet te plotseling heet wordt, maar heel geleidelijk. Anders kan verf eraf barsten. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het met kachelpoets doet, moet je het regelmatig herhalen.
Vroeger werden de kachels elke zaterdag gepoetst zodat ze 's zondags mooi zwart waren, maar als de kachels aan gingen, bladderde de poets er snel af en dan kwam er weer n zaterdag om de boel op te poetsen, dus..... ik denk dat je inderdaad beter hittebestendige verf kunt kopen succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan alleen maar op echte ijzeren kachelpijp,en beslist niet op een gegalvaniseerde pijp.
Ook geen spuitlak op gegalvaniseerde kachelpijp blijft niet zitten.
De prijs van zwarte pijp moet goedkoper zijn dan van gegalvaniseerde pijp.
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het doen met zebraline kachelzwart, echter moet dit wel om de zoveel tijd herhaald worden. Ander zou je het kunnen schilderen/spuiten. Let dan wel op dat de lak hittebestendig is en niet warmte bestendig. Dit betekend 650° of hoger. Ik ben ook bang dat je dan meerdere lagen zou moeten doen omdat verf op gegalvaniseerd ijzer moeilijkt pakt.
Als je gaat schilderen of spuiten ondergrond goed ontvetten met st.marc en daarna goed droogmaken voordat u begint.

Als u toch bij een verfzaak informeert naar hittebestendige verf, vraag dan ook eventueel naar hittebestendige metaal primer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de kachel niet in gebruik is kunt u de pijp met een spuitbus spuiten. Omdat u gegalvaniseerd is zal het nauwelijks hechten, maar voldoende als je er niet aan komt. Als u gaat stoken brand het er vanzelf af. Na het stookseizoen kunt u het herhalen.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb net bij Karwei gekeken. Van Hammerite hebben ze een primer die bedoeld is voor non ferro en gegalvaniseerd materiaal. Dit product geeft dus een betere hechting.