Welke oplossingen zijn er als je partner 's nachts geen raam open wil en jij wel?

Hij is bang voor inbrekers en ik krijg het benauwd. We wonen niet samen. Alle meningen, opties welkom. Het wordt nu echt een probleem, omdat ik niet kan slapen in zijn huis! Ik slaap thuis altijd met raam open, ook in de winter!

Toegevoegd na 16 minuten:
Overigens het slaapkamerraam kan niet open, maar de huiskamer-ramen wel (appartement).

Toegevoegd na 28 minuten:
Het ligt nog iets gecompliceerder; de huiskamer ramen bestaan uit een raam met slot beneden en kantel raam boven. Het kantel raam kan dan 's nachts open, maar iemand kan met zijn hand het grote raam beneden openen.

Toegevoegd na 29 minuten:
de onderste zijn draairamen van type draai, heeft handsloten die je open moet draaien (niet af te sluiten)

13 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idem hier. Overdag op het werk het altijd koud hebben, maar 's nachts wel met het raam wagenwijd open slapen (dan wel onder een dekbed en twee dekens, maar toch).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier hetzelfde
ik altijd raam open, vriend altijd raam dicht (vanwege de herrie van de rijksweg)
na de samenwoon-verhuizing waarschijnlijk minder een probleem, want dan hebben we geen rijksweg in de buurt

Het beste antwoord

Alle tips die gegeven zijn, zijn geweldig, maar ik wil iets aanvullen :
Als je een alarm maakt op een bewegingsmelder, kan die ook afgaan door een kat of vogel of zo.
Ik zou een lichtsluisje maken ( voor een paar centen bij Conrad.nl te bestellen ) aan de binnenkant van het raam.
Als er een inbreker binnen wil komen, moet hij eerst met z'n hand door die lichtsluis. Zorg dat je dan een sirene hebt die een ongelofelijke tyfusherrie maakt, zwaailichten en alles erop en eraan. De inbreker bedenkt zich nog wel een keer om ooit terug te komen.

Een andere optie is een dummy camera ophangen.
Ook die zijn te koop bij www.conrad.nl
Het is 100% nep , maar een inbreker zal enige tijd voor zijn voorgenomen daden de situatie komen bekijken.
Gefilmd worden, vinden zij niet leuk. Zeker niet sinds "opsporing verzocht" op tv is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Oke ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn vriendin. Nu ben ik alleen niet bang voor inbrekers, maar vind ik het koud (in de winter) terwijl zij dan toch het raam open wil.
Misschien is het bij jullie een oplossing ervoor te zorgen dat er niet iemand bij het raam kan kopen (zodat hij niet meer bang voor inbrekers hoeft te zijn)? Misschien zulke 'vliegenramen' aan de binnenkant vastmaken met magneetje/klikje? Of je kan proberen om de slaapkamerdeur open te laten en ergens op de gang of andere kamer een klein raam (waar niemand doorkan) open laten? Of misschien een dunnere deken nemen?
Succes ermee :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je koopt bij de action zo'n vogeltje die reageert op beweging en zet deze op de vensterbank aan de buitenkant van het raam.

Maar eerlijk gezegd hoor je die inbreker al voordat hij binnen is hoor ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou een anti inbraak op je raam kunnen monteren,
je raam kan wel op een kier,
maar er kan niemand binnen komen
kijk op deze site
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk dat lijkt me een goed idee.
Als het alleen een kwestie is van inbrekersvrees, zou je het raam kunnen barricaderen met tralies of een gietijzeren hekwerk. Houdt insluipers buiten en laat frisse wind binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een knuppel of een samuraizwaard. Dat werkte ook bij die ene vrouw die van de week in de telegraaf stond.

Ook kan je tralies voor het raam maken. Maar als het blijft botsen, dan kan dit een begin zijn van een eind.

Toegevoegd na 30 minuten:
---

Je probleem is natuurlijk tweeledig.
Ten eerste is die partner natuurlijk overdreven angstig, waar wat tegen gedaan kan worden via therapie of een inbraaksysteem.

Ten tweede ligt het bij jouw. Want dat je 'last' hebt van benauwdheid kan liggen aan stof, huismijt, andere allergie. En heb je alleen last vast als je wakker bent.
Dus goed schoonhouden die slaapkamer is dan prettig en 'voor' het slapen gaan kan je het raam open zetten en dan als je gaat slapen weer dicht doen. Dan heb je genoeg frisse lucht om in slaap te vallen.
's ochtends dan weer een paar minuten het raam openhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plaats barrièrestangen met maximaal 15cm. tussenruimte, daar past geen inbreker tussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik slaap zelf ook altijd met het raam open. Het hele jaar door. Zonder frisse lucht lukt het slapen gewoon niet. Is wel zo gezond ook.

Nu heb ik zelf ook wel de vrees voor inbrekers, die 's nachts het huis in komen. Zeker nadat bij de buurman een keer overdag iemand via de schutting naar het openstaande ( op een kier) slaapkamerraam is geklommen en zo binnen is gedrongen. Hele huis is toen op de kop gezet.

Ik heb het opgelost door twee metalen staven te monteren achter het raam. Er kan nu niemand meer door de raamopening binnenkomen. De Zuid-Afrikaanse methode zeg maar.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Hoe heb je deze gemonteerd ongeveer? Gat geboord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan je er bij brand daar nog wel uit?
of zit je dan ook achter de tralies
Groot net binnen voor je raam spannen en rondom goed vastzetten. (loshaalbaar want je wilt je raam open en dicht kunnen doen.

Dan hang je vervolgens het een en ander rammelends er aan.... onmogelijk in te breken zonder dat je er wakker van wordt, HEEL veel frisse lucht.

Alleen met veel wind werkt dat niet, want dan wordt je gek van het gerammel van alles wat er in hangt.

Toegevoegd na 37 minuten:
* tja, als het zo gecompliceerd is, zou ik toch proberen iets te doen met die handvaten die ze zouden kunnen openen... iets eroverheen schuiven wat scherp is.... een muizeval er op zetten... nou ja, rattenval... er stroom op zetten.... een lichtsensor die reageert op aanraking... (schijnwerper...)

afschrikmiddelen. zoiets.

Toegevoegd na 39 minuten:
Dat lijkt misschien gek, maar waarom niet? als dat nou je probleem oplost.... Soms is een beetje onorthodox denken genoeg... een inbreker schrikt zich dood als ie een hoop lawaai veroorzaakt... dat moet met een beetje puzzelen niet al te moeilijk zijn. Low tech, maar wel effectief!

Toegevoegd na 40 minuten:
heeft dat onafsluitbare raam een vensterbank? parkeer er een dik zwaar, mega loden beeld op of zo.... blokkeer het raam zelf. fysiek. zou ook nog kunnen misschien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat niet persé om het openen van de ramen, het gaat om het binnenlaten van frisse lucht. Dat kun je ook bereiken door je ramen te laten vervangen door ramen waar een ventilatierooster inzit dat je open en dicht kunt schuiven. Je moet dan wel kijken of dat mag, en of zo'n ventilatierooster voor jou voldoende lucht doorlaat.

Wil je toch echt een raam opendoen, dan moet je zorgen dat een inbreker niet naar binnen kan, of niet naar binnen durft.

Het eerste kun je bereiken door één of meer stangen voor het raam te monteren. Dat kan zowel binnen als buiten - wat het handigst is, is afhankelijk van de constructie van je raam en van wat mooi is. Je hebt dan een soort traliewerk gemaakt.

Je kunt het ook bereiken door een speciale raamuitzetter te monteren. Daarmee kun je het raam op een (desnoods brede) kier zetten, maar zodanig dat een inbreker het raam niet kan openen.

Het tweede (de inbreker kan wel naar binnen, maar durft niet) kun je bereiken door je balkon, of wat er ook buiten je raam zit, vol grind te leggen. Het is onmogelijk geluidloos over grind te lopen. Als je er dan ook nog een felle lamp bijdoet die door een bewegingssensor aan wordt gezet, is dat een extra afschrikking voor de inbreker. Zorg ervoor dat de timer van de lamp zo kort mogelijk is afgesteld: dan gaat de lamp continu aan en uit als er een inbreker is, en dat valt meer op dan een lamp die gewoon aangaat - een inbreker heeft daar een gruwelijke hekel aan.

Toegevoegd na 1 minuut:

Als je kiest voor tralies of een variant daarvan, houd er dan rekening mee dat je nog steeds een vluchtweg overhoudt wanneer er brand uitbreekt.

Toegevoegd na 27 minuten:

N.a.v. je toevoeging:

Probeer een constructie te bedenken waardoor de inbreker het grote onderste raam niet kan bereiken met zijn hand. Een plank, een lat, of iets dat heel veel herrie maakt als je probeert met je hand naar binnen te komen.

Je hebt het hier niet over professionals, maar over gelegenheidsinbrekers. Als het hen ook maar een tikje teveel moeite kost om ergens binnen te komen, gaan ze liever naar het volgende huis.
Cryofiel
13 jaar geleden
Je hebt ook raamsluitingen met ventilatiestanden. Dan kan je raam op een kier gezet worden en dan vastgezet worden. Deze sluitingen zijn ook met slot verkrijgbaar.
In onderstaande link een voorbeeld zonder slot maar ze bestaan ook met zodanig dat je ze in de ventilatiestand met een sleutel op slot kan draaien (zie tweede link).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eh, hij is nog niet genoemd, maar waarom slaap jij bij hem?
Laat hem bij jou slapen, dan heeft hij een probleem en jij niet meer.
;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan eventueel 2 deurkettingen op je raam maken. Je kan dan alleen het raam open maken als je het eerst dicht maakt en het kettinkje los haalt en dan weer opent.