Glas snijden in een achterlicht

Ik ben van plan een oud setje achterlichten te bewerken om zelf ronde LED lampen in te zetten.
De buitenkant van deze achterlichten zijn van glas. Daar wil ik ronde lampen in gaan zetten.

Hoe kan ik het beste dit aanpakken? Ik was zelf aan het denken om de ronde gaten eruit te snijden (omdat het glas is) maar waarmee kan ik dat het beste doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Hoi JacobsIT

Het enigste waarmee dit zou kunnen lukken is een simpele glassnijder, maar het is een heel link klusje !
Ik adviseer om het eerst op bv een sloopachterlicht of glazen koplamp te proberen

Als eerste zou ik de ronding met een merkstift op het glas zetten, dan schilderstape eroverheen(ruim plakken)
De tape schijnt door, dus de ronding is nog zichtbaar.. nu ga je aan de slag met de glassnijder, eerst door de tape, en je voelt meteen als je op het glas komt.
Dan heel vaak met de glassnijder over de ronding gaan, en op een gegeven moment (als jij denkt nu is het goed)
een klein tikje in de ronding geven net zolang tot het rondje eruitvalt.

Iets anders om de gaten mee te maken is er helaas niet, je kan er niet in boren /zagen e.d

Maar zijn er voor jouw auto geen LED achterlichten te koop op tuningsite's ?

Succes, en laat ff weten of het gelukt is.

Groeten Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil het sowieso op een sloop achterlicht gaan uitvoeren omdat ik mijn eigen origineel wil houden. Mocht het dan mis gaan kan ik nog altijd voor een 10tje ofzo via de club of via een autosloop een nieuwe unit halen. Ik zal eens kijken of ik ergens zo'n soort "passer" kan lenen/huren om dit klusje te klaren. De achterlichten zijn overigens van de jaren 90 (rond 1993 meestal). Denk dat ze nog niet zó oud zullen zijn dat snijden niet mogelijk is. Overigens is het een Nissan 100NX waar het om gaat, waar helaas geen aftermarket taillight units voor te krijgen zijn.

Andere antwoorden (3)

Ha, die JacobsIT;

Ho, stop, wacht! Voor je misschien een paar bijzondere antieke achterlichten gaat versnijden: ik heb ooit op een motorbeurs verlichting gezien voor oude auto's en motorfietsen waarbij een LED-armatuurtje gewoon in de bestaande fitting kon worden geplaatst. Met als voordelen dat je wel het heldere LED-licht had, maar het uiterlijk gewoon behouden bleef. Misschien is dat een mooiere optie, in elk geval een simpele.
En anders kun je met LED's ook iets bouwen en het glaasje intact laten. Zie laatste linkje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het achterlicht werkelijk van glas is zal het heel oud zijn en glas is moeilijker te snijden naarmate het ouder wordt. Wat ik van een ervaren schilder/glaszetter heb begrepen is succes bij glas van enkele tientallen jaren oud niet of nauwelijks te realiseren, het scheurt alle kanten op behalve de goede.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er bestaan overigens wel een soort passers met een diamantje waarmee ronde gaten in glas zijn te snijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet waar de achterlichten van zijn, maar is het van een auto heb je al grote kans dat je niet meer door de APK zal komen, er moet een E4 keurmerk op staan.
Wat je wel eventueel kan doen is naar een erkende zaak gaan van automaterialen en een lampje vragen met LED's
tegenwoordig kan men lampjes kopen waar 6/8 leds in verwerkt zitten, dus geen gloeilamp meer.

En anders zou ik een kijken op deze site:
http://www.ledtuning.nl/catalog/

Ik denk dat je hier wel wat aan zal hebben.

Succes !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt dat ie dan niet meer door de APK komt, maar daarvoor verwissel ze ik gewoon even naar mn originele. Ik ben bekend met de LED lampjes die dezelfde fitting hebben maar dan heb je eigenlijk nog niets bijzonders. Ik wil graag een Skyline R32 look creëren. Verder denk ik dat de politie ook niet moeilijk om de achterlichten zal doen zolang de verlichting maar gewoon duidelijk is (vooral remlicht en mislicht extra sterk).