Bestaan er ook oer-hollandse klompen met stalen neuzen?

Als extra veiligheid voor b.v. stratenmakers. En ter vervanging van schoenen met stalen neuzen. Dat vroeg ik mij af!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Nee. KLompen zijn al sterk genoeg. OP het moment dat je er iets op laat vallen breken ze, en beschermen zo de voet. Als je onbreekbaar wilt, dan koop je schoenen met stalen neuzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Voor zover mij bekend mag van de arbo een houten klomp worden gedragen ipv een veiligheidsschoen in dergelijke beroepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klompen fungeren als veiligheidschoenen ze beschermen je voeten zoals veiligheidschoenen dat ook doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet waar je woont, maar hier in brabant zijn er nog ouderwetse klompenbedrijven die dat voor je kunnen maken. In de omgeving van Sint- Oedenrode heb je zeker een kans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom een min? Als het antwoord echt waar is en er in Brabant klompen met stalen neuzen worden gemaakt is dit het enige juiste antwoord. Ik heb ze nog nooit gezien, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn.
+ ter comp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!
Ik ben een tijd geleden op zo;n bedrijf geweest. ze maken niet alleen klompen voor de toeristen maar ook zeker nog voor de boeren in de omgeving.
Als je vraagt aan de boer om er een extra stalen neus op te doen is dat zeker een mogelijkheid. Al vraag ik me ook af of het nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De klompen met stalen neuzen zijn ter bescherming van de neuzen van de klompen, niet voor de voet die erin zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me sterk dat er klompen gemaakt worden met staal om de klomp zelf te beschermen. Als er al klompen met stalen neuzen worden gemaakt zal dit voor de bescherming van de voet zijn. Zo nee, graag bronvermelding.
Met oerhollandse houten klompen heb je denk ik geen stalen neuzen nodig. Die kunnen een aardig gewicht verdragen.
Ze hebben vroeger menig keer mijn tenen gered als er een paard op ging staan :)

Op de site kan je zien waar de klompen op getest worden
13 jaar geleden
Nee, als klompen een stalen neus hebben zijn ze niet OER-hollands meer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of die bestaan,maar weet wel een klompenmaker cq handel,die je kan antwoorden!
De gebroeders van Vilsteren in Zwolle, merk"Gevavi"
Gevavi Schoeisel B.V.
Punterweg 1
8042 PB Zwolle, Nederland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Houten klompen geven een prima bescherming. Maar schoenen met stalen neuzen mogen volgens mij niet meer van de arbo. Er zijn nu schoenen met speciale kunstof neuzen en die zijn ook veilig. De reden dat stalen neuzen niet meer mogen is dat als er iets zwaars op valt dan deukt het ijzer in en knelt het je voet af of erger nog de rand van het ijzer kan de tenen afsnijden, bij kunstof is dat veel minder en dat veert altijd weer wat terug in de oude vorm.