Wie heeft er ervaring met mobiele airco's?

We hebben vandaag een mobiele airco gekocht om de bovenverdieping enigszins koel te krijgen. Probleem is nu dat behalve de enorme herrie die het ding maakt, hij het niet echt koel krijgt. Volgens mij komt het door de te korte afvoerslang die er bij zit, en dat je hem zodoende niet netjes door een raam kunt wegwerken. Ik vind het ook niet zo'n heel economisch idee om een raam wat open te zetten, (de lucht van buiten komt toch direct weer naar binnen.)

Nu heb ik het volgende bedacht; ik wil bij de bouwmarkt een langere afvoerslang halen en deze op het ontluchtingskanaal in de badkamer aansluiten zodat ie toch zijn warme lucht kwijt kan. Probleem is wel dat het gat voor de ontluchting hoger in de muur zit, bij het plafond, dus de lucht moet naar boven.

Hebben jullie tips of ideeën hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Een split-unit airco was natuurlijk het best geweest, maar helaas, daar was geen geld voor ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Hallo, de herrie moet je mee leven, maar een ventilator maakt ook herrie. Wat de afvoer betreft, ik heb een plaat zo groot als het raam daarin valt de afvoer. Er wordt lucht uitgeblazen, maar er komt geen warme lucht bij van buiten,
En een langere slang kopen is niet echt handig. Deairco moet zo staan dat de afvoer zo kort mogelijk is, voelmaar aan de afvoerslang, dan weet je waarom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor de afvoer van mijn mobiele airco, heb ik een plaat gemaakt van schuimrubber ( is makkelijk op maat te snijden), die ik in een geopend raam kan plaatsen. Plaat heeft een gat, waar afvoerslang precies inpast. Op die manier komt er niet net zo hard warme lucht van buiten weer naar binnen, als dat je de lucht binnen zit te koelen.

Zorg er trouwens wel voor dat er nog wel enige vorm van ventilatie in de ruimte is. Anders wordt de lucht wel erg snel bedompt.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord! Probleem is dat de airco voornamelijk op de slaapkamer van mijn dochtertje staat, welke aan de drukke straatkant is gelegen, dus je raad het al, 'papa ik kan niet slapen'!
Nogmaals dank voor je antwoord.
Zet een airco zo hoog mogelijk in huis. Dus als het kan boven aan de trap. Misschien is het mogelijk een afvoerpijp te maken zoals b.v. voor de wasdroger, zodat warme lucht naar buiten wordt afgevoerd. Koude lucht gaat naar beneden. Als je de deur van de slaapkamer open laat kan er vanaf de gang gekoelde lucht binnen komen. Je hebt dan minder last van het motorgeluid en het hele huis kan enkele graden worden gekoeld.
Op de airco staat meestal aangegeven voor hoeveel m3 die geschikt is. Ook moet het waterreservoir regelmatig worden geleegd.