Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik schrikdraad aan elkaar verbinden?

Mag dat met een aarde draad geel/groen of zwart
wat is het gebruikelijke?

3 maanden geleden
TurfGraver
3 maanden geleden
Stroom is kleurenblind.
jc54
3 maanden geleden
Als je gebroken schrikdraad aan elkaar wil maken, dan doe je dat gebruikelijk met ijzerdraad (is sterk).
Als je van een tweede draad schrikdraad wil maken, dan kun je alles gebruiken wat stroom geleidt.
LeonardN
3 maanden geleden
De kleur van draad is enkel voor de herkenning tijdens het aanleggen (of repareren). Het is alleen maar een laagje plastic dat over hetzelfde koper heenzit. Je kan dus twee aarde(groen/geel) connectoren prima verbinden met een bruine draad
(live, dus stroom). Het is dus allemaal functioneel gezien dezelfde (koper)draad, maar voor een elektricien is het natuurlijk handig dat deze niet de draad hoeft te volgen van begin tot eindpunt om te bepalen waar deze nu mee verbonden is.
TurfGraver
3 maanden geleden
Gebruikelijk (voor schrikdraad) is rood.
Oswald
3 maanden geleden
Oké dat is duidelijk.
Oswald
3 maanden geleden
Zit me alleen af te vragen of de draad nog isoleert
bij een spanning van 10000 v. 4 mm2 dikte draad.
en isolatie normaal voor 230 v.
TurfGraver
3 maanden geleden
Gaat om draad van spanning apparaat naar hek (hoogspanningsdraad) of hek onderling?
Voor hoogspanningdraad is speciaal draad verkrijgbaar.
Vaughn
3 maanden geleden
@LeonardN "Het is alleen maar een laagje plastic dat over hetzelfde koper heenzit. Je kan dus twee aarde(groen/geel) connectoren prima verbinden met een bruine draad" Maar juist dat laagje plastic is erg belangrijk, wat isoleert bij 230V zal misschien niet goed isoleren bij 20kV, en dan zit je maar mooi met je geelgroene draadje die niet gecertificeerd is voor die hoge spanningen, gevolg is dat je installatie ergens spanning lekt en niet goed werkt. Kortom waardeloos advies.
Oswald
3 maanden geleden
oh nee , het gaat over een schrikdraadje
HeerVoldemort
3 maanden geleden
Ik weet niet wat voor schrikdraad je hebt. Er zijn zoveel soorten. Maar als het gewoon van dat koord is, of van dat platte geweven draad waar metaaldraad doorheen zit, dat knopen wij gewoon aan elkaar, werkt prima.
LeonardN
3 maanden geleden
@Vaughn Ik geef geen advies. Ik leg wat uit. Namelijk dat de kleur van het plastic geen invloed heeft op de werking van de draad. Ik adviseer niet om het er af te halen ofzo...
Vaughn
3 maanden geleden
@LeonardN "Namelijk dat de kleur van het plastic geen invloed heeft op de werking van de draad." -
Ja, je kunt het leuk vertellen, maar iedere simpele ziel begrijpt dat je het geïsoleerde draad bedoelt en niet zo zeer de kleur er van.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 maanden geleden
@Vaughn. Het is niet vaak dat ik het voor @LeonardN op moet nemen, maar in dit geval zegt hij helemaal niets verkeerd ! De vraag gaat specifiek over de kleur van de draad. Dáár geeft LeonardN het ook over: De kleur beïnvloed de werking van de draad niet. Over de toepassing van de draad staat niets in de vraag. Gaat het over het verbinden van 2 stukken schrikdraad, dan is gewone elektriciteitskabel prima. Pas wanneer het gaat om een stuk geïsoleerde kabel wat veilig aangeraakt mag worden (wat in de praktijk vrij zelden nodig is bij schrikdraad) pas dan is speciale draad nodig. En dan nòg maakt het voor de WERKING van de draad niet uit welke kleur die is.
LeonardN
3 maanden geleden
Ik bedoel echt dat de kleur geen werking heeft.
Oswald
3 maanden geleden
Wel als een gedeelte binnen is in een schuur.
LeonardN
3 maanden geleden
@Oswald Tegen wie heb je het? Wat bedoel je exact?
Oswald
3 maanden geleden
Over die schrikdraad , dat dat binnen is en gaat naar buiten toe. En wil geen schok krijgen.
LeonardN
3 maanden geleden
"Ik bedoel echt dat de kleur geen werking heeft." "Wel als een gedeelte binnen is in een schuur." Dan ben je in de war met het plastic zelf. De kleur van dat plastic doet niets of stelt niet dat het een andere draad van binnen heeft. De kleur heeft geen werking
Het plastic zelf heeft de werking

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Technisch maakt het niet uit welke kleur je gebruikt. Alle kleuren werken. Sterker nog zelfs blank koper of ijzerdraad werkt.
Wil je toch een geïsosleerde, gekleurde draad gebruiken, dan zou ik de voorkeur geven aan een bruine of eventueel een zwarte draad. Er staat immers spanning op de draad. In het normale elektriciteitsnet zijn dat ook de kleuren die een spanningsdragende draad aanduiden.
Toegevoegd:
Blijkbaar bestaan er ook kant-en-klare 'doorverbindsets'. Die zijn rood van kleur. (zie 'bron' voor een voorbeeld)
(Lees meer...)
Toegevoegd op 23 september 2025 15:01: bron, tekst
Oswald
3 maanden geleden
doorverbinden , hoe heten die klemmetjes?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 maanden geleden
Zie toevoeging bij mijn antwoord.
Wil je het doortrekken of het onderste met de bovenste bijvoorbeeld verbinden. Dan moet je een rood klemmetje hebben met een allebei de einde een klem.
(Lees meer...)
3 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing