Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom springt mijn aardlekschakelaar uit?

Hallo,

Ik heb een installatieautomaat (groep 9) die onder de aardlekschakelaar A3 valt.
Deze groep schakelt de entreehal, toilet, Kelderkast en buitenlamp.
De uitgaande bedrading loopt vanuit groep 9 rechtstreeks omhoog richting het verlaagde plafond in de entreehal.

Nu het gekke.
De betreffende groep 9 welke 100% zeker onder aardlekschakelaar A3 valt laat aardlekschakelaar A2 eruit springen.

Haal ik de bedrading los en meet ik tussen aarde en fase en aarde en nul dan is de lijn "schoon"
Sluit ik de aardedraad van groep 9 weer aan op de aardrail van de meterkast en meet ik tussen aardrail van de meterkast en de los gedraaide fase of nul dan springt dan springt dus aardlekschakelaar a2 weer uit .
Dit gebeurd uiteraard ook als de bedrading gewoon op groep 9 zit aangesloten.

Grorlep welke onder aardlekschakelaar A3 valt laat dus aardlekschakelaar A2 springen.

Hoe kan dit?
Het heeft eerder altijd gewerkt en er hebben de laatste jaren geen wijzigingen plaats gevonden.

TurfGraver
6 maanden geleden
Als A2 uit staat, staat er dan nog spanning op groep 9 (tussen fase en null)?
Zo nee, dan zit groep 9 toch echt achter A2.
Datdus
6 maanden geleden
Ja dan zit er gewoon spanning op groep 9. Het enige wat ik me kan bedenken is dat de nul ergens samen komt in de installatie. Maar waarom dan nu ineens....? Wellicht eens alle groepen doormeten op isolatiewaardeweerstand
TurfGraver
6 maanden geleden
Null gedeeld na de aardlek?
Vaughn
6 maanden geleden
"Haal ik de bedrading los en meet ik tussen aarde en fase en aarde en nul dan is de lijn "schoon"
Wat is schoon? Geen weerstand of geen spanning?
buitensporig
6 maanden geleden
laat er een elektricien naar kijken
Datdus
6 maanden geleden
Schoon als de weerstand is goed / weinig / goede waardes. De nul gedeeld lijkt mij ook waarschijnlijk echter is het een probleem wat zich sinds een week voordoet en daarvoor niet .
Ik zal eerst de bedrading in de meterkast is nakijken daar waar mij dit het meest waarschijnlijk lijkt dat de nullen elkaar daar "kruisen"
In een huis van 4 jaar oud zonder problemen voorheen. Het is ontstaan na het doormaaien van de voeding van de kantmaaier.
Wellicht dat door de piekspanning daar iets zijn uitwerking heeft gehad.....
Datdus
6 maanden geleden
Een doorgelusde /gekoppelde Rookmelder installatie bleek het probleem.
TurfGraver
6 maanden geleden
Als een aardlek uitvalt anders dan waar het probleem in een groep zit zou ik wel de null (laten) controleren.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing