Werkt de trek van een houtkachel nog goed als in ingang van het rookkanaal 10 cm lager is?

Goedendag ,
Ik wil een houtkachel aansluiten echter de uitlaat van houtkachel is ongeveer 10 hoger dan ingang vh Rookkanaal , als ik deze aansluit ..zal de trek dan redelijk zijn ?
Met vriendelijke groet Thom

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.4K
Inekez1
2 jaar geleden
Indien het rookkanaal qua ontwerp (lengte, diameter, verspringingen, materiaal, type kap etc) past bij de kachel en bij het beoogde gebruik van die kachel, dan hoeft een hoogteverschil direct aan de aansluiting geen probleem te zijn. De trek wordt vooral bepaald door het opgaande deel van het rookkanaal. Zorg wel voor een veilige aansluiting, dus ga niet klooien met net-niet-passende stukjes kachelpijp. En zorg dat het eenvoudig verwijderbaar is, want die neerwaartse verspringing zal regelmatig schoongemaakt moeten worden. Wil je de kachel niet te ver naar voren laten komen, laat dan een passende verspringing maken.
https://dekachelwinkel.nl/kachelpijp-zwart-haardaansluiting-recht-111-mm?gclid=EAIaIQobChMIyvby1a609QIV1ud3Ch0u4Q-qEAQYASABEgKB9fD_BwE
Inekez1
2 jaar geleden
Geheel los van je vraag: controleer het gehele rookkanaal voordat je de houtkachel aansluit. En zorg dat je zeker weet dat het rookkanaal is ontworpen voor een houtkachel. Heeft er vroeger een gaskachel gestaan voor het gat, dan kun je dat rookkanaal NIET zomaar voor een houtkachel gebruiken. Er moet dan waarschijnlijk eerst een rvs binnenbuis in. Is het rookkanaal langere tijd helemaal nergens voor gebruikt, dan moet het sowieso eerst gecontroleerd worden op scheuren, vuil etc. Laat dan een erkende schoorsteenveger of kachelboer komen voor inspectie.

Antwoorden (1)

Ja, de trek blijft goed.
Gassen, dus ook rookgassen geven nauwelijks leidingweerstand als ze door een pijp stromen.
Dus het drukverlies over de bajonet is minimaal, zodat deze de trek nauwelijks zal beïnvloeden.

Vroeger was het normaal dat er hoogteverschil was tussen de kolen of gaskachel en het rookkanaal.
Om die afstand te overbruggen bestonden speciale verloopstukken die ervoor zorgden dat de kachel maar een beetje naar voren kwam ten gevolge van het koppelstuk.
Maar op internet vind ik daarvan geen foto of tekening. Ze zullen niet meer bestaan.